ziarna kaszy gryczanej
©SpaPartners/Fotolia

Kasza gryczana posiada wiele wartości odżywczych. Uzyskuje się ją z wyłuskanych i prażonych ziaren gryki. Kasza gryczana zawiera dużo błonnika, węglowodanów i witamin. Co istotne, jest bezglutenowa.

Kasza gryczana – jakie posiada wartości odżywcze?

Kasza gryczana zawiera błonnik pokarmowy, węglowodany i minerały takie jak potas, wapń, czy żelazo. Oprócz tego, bogata jest w witaminy z grupy B i jest bezglutenowa, dlatego mogą ją jeść osoby chorujące na celiakię. Zawiera również kwas foliowy i kwas pantotenowy. Kasza ma działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe.

Kasza gryczana – jak jeść kaszę gryczaną?

Kaszę gryczaną należy jeść gotowaną. Można ją przygotować na dwa sposoby.

 

I sposób - kaszę wsyp do garnka i zalej wodą (jedna szklanka kaszy gryczanej na dwie szklanki wody). Gotuj pod przykryciem do czasu, aż wchłonie wodę.

 

II sposób – torebkę kaszy gryczanej wrzuć do wrzącej wody i pod przykryciem gotuj przez 15-20 minut. Po tym czasie odstaw do ostygnięcia, po czym wyjmij z folii i wysyp zawartość na talerz.

 

Kasza gryczana idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju sosów, np. grzybowych, warzywnych, jako dodatek do mięs, czy do gulaszu. Stosuje się ją także do pasztetów, placków czy zapiekanek.

Kasza gryczana – kto powinien ją jeść?

Kaszę gryczaną powinni jeść chorujący na serce i mający problemy z układem krążenia. Zawiera dużo żelaza, przez co pomaga w leczeniu anemii. Ze względu na bogactwo witamin z grupy B, kasza gryczana polecana jest osobom cierpiącym na depresję. Kobietom w ciąży, karmiącym piersią, dzieciom i osobom starszym również zaleca się jedzenie kaszy gryczanej.

Kasza gryczana – przeciwwskazania

Kasza gryczana zawiera duże ilości fosforu i siarki, a przez to nie powinny jej jeść osoby cierpiące na choroby żołądka i dwunastnicy. Kaszy gryczanej nie zaleca się osobom z refluksem żołądkowo-przełykowym, chorującym na nowotwór i mającym gorączkę.