karmienie piersią a odchudzanie
©marchibas/fotolia

Zrzucanie kilogramów w trakcie karmienia piersią powinno odbywać się pod okiem lekarza, aby nie zaszkodzić ani sobie, ani dziecku. Należy pozbyć się niezdrowych nawyków, np. podjadania słonych i słodkich przekąsek.

 

Szybka utrata wagi może doprowadzić nawet do zatrzymania laktacji, dlatego tak ważne jest rozsądne gubienie kilogramów.

Zrzucanie kilogramów po ciąży – podstawowe zasady

1. Po ciąży nie należy stosować drastycznych diet redukcyjnych – może to zaszkodzić dziecku, które karmimy piersią i mocno osłabić organizm matki.

2. Starań o powrót do wagi sprzed ciąży nie należy zaczynać wcześniej niż 3 miesiące po porodzie.

3. Po upływie trzech miesięcy należy dostarczać organizmowi nie mniej niż 1500 kalorii dziennie.

3. Odczuwanie zasysania w brzuchu (łączone z odczuwaniem głodu) na początku karmienia nie powinno budzić naszego niepokoju.

4. Odchudzanie należy skonsultować z lekarzem.

Karmienie piersią pomaga schudnąć

Karmienie piersią sprzyja chudnięciu – jest to jeden z powodów (choć oczywiście nie najważniejszy), dla którego warto karmić piersią jak najdłużej. Dzięki takiej metodzie odżywiania malucha, możemy stracić nawet 700 kalorii dziennie. Upraszczając, można przyjąć, że w ciągu miesiąca stracimy 2,6 kg tłuszczu. W pierwszej kolejności zauważymy ubytek tłuszczu na biodrach i udach, czyli w miejscach, gdzie gromadzi się go najwięcej. Karmienie przyspiesza także obkurczanie się macicy, dzięki czemu szybciej zmniejsza się obwód brzucha.

Co jeść, by schudnąć podczas karmienia piersią

Ważne jest jedzenie posiłków o stałych porach – powinno się jeść pięć posiłków w ciągu dnia: 3 główne i 2 mniejsze. Lepiej jeść mniejsze porcje, a częściej, niż duże naraz.

Oto kilka zasad zdrowego odżywiania, których przestrzeganie pomoże szybko zgubić zbędne kilogramy.

1. Wyeliminuj z diety słodkie i słone przekąski.

2. Posiłki przyrządzaj samodzielnie – wybieraj naturalne, nieprzetworzone składniki.

3. Pij minimum 2 litry wody niegazowanej dziennie.

4. Zrezygnuj z jedzenia mąki oczyszczonej.

5. Jedz jak najwięcej warzyw.

6. Jedz 3-5 owoców dziennie, ale do godziny 15:00.

7. Przygotowuj samodzielnie koktajle warzywno-owocowe.

8. Wybieraj produkty bogate w kwasy tłuszczowe nienasycone, np. orzechy, tłuste ryby morskie.

Jak schudnąć po ciąży, karmiąc piersią – ćwiczenia

Zabiegane mamy, które chcą schudnąć, mogą łączyć sport ze spacerem z dzieckiem. Warto kupić wózek trójkołowy umożliwiający wygodne bieganie. Świetnym rozwiązaniem dla mam jest aerobik na świeżym powietrzu – grupa mobilizuje do wysiłku, a powietrze dotlenia. Podczas spacerów z dzieckiem warto korzystać też z fitnessów pod chmurką. Nie ma wówczas konieczności proszenia o pomoc opiekunki, ponieważ maluch jest cały czas z nami. Warto wybrać się także na basen – skorzysta na tym i mama i dziecko (oswajanie z wodą warto rozpocząć od pierwszych miesięcy życia).