młoda kobieta kupuje warzywa na straganie ulicznym
©william87/Fotolia

Zielone warzywa i owoce – niezbędny składnik diety

młoda kobieta kupuje warzywa na straganie ulicznym
©william87/Fotolia

Zielone owoce i warzywa zawdzięczają swój kolor – chlorofilowi. Jest to substancja o wielu dobroczynnych właściwościach, niezbędna kobietom w ciąży. Warto jeść szczególnie zielone owoce i warzywa niepoddane obróbce termicznej – surowe, w postaci soków.

Chlorofil – cenna substancja w zielonych warzywach i owocach

Zielone warzywa i owoce swoje dobroczynne właściwości zawdzięczają chlorofilowi – naturalnemu barwnikowi. Składnik ten określa się „krwią dla roślin”, ponieważ swoją budową przypomina hemoglobinę. Ma on korzystny wpływ na nasz organizm – działa odtruwająco, reguluje trawienie, normalizuje ciśnienie, zwiększa krzepliwość krwi i wzmacnia odporność. Chlorofil stymuluje wzrost erytrocytów, dlatego powinien znaleźć się w diecie chorych na anemię - szczególnie zaleca się picie soku z pokrzywy. Regularne jedzenie zielonych warzyw i owoców chroni przed nowotworami, otyłością i cukrzycą. Jedzenie zielonych owoców i warzyw zaleca się w szczególności kobietom w ciąży – jest to spowodowane zawartością kwasu foliowego i witamin z grupy B.

Składniki i właściwości odżywcze zielonych owoców i warzyw

Zielone owoce i warzywa dostarczają białka, które wzmacnia białko zawarte w innych produktach. Witamina A chroni przed infekcjami, pomaga utrzymać błony śluzowe dróg oddechowych w dobrej kondycji, korzystnie wpływa na wzrok, a witamina C utrzymuje w prawidłowym stanie skórę, kości, zęby i dziąsła.

Lista najpopularniejszych warzyw i owoców zielonych

Zielone warzywa, które warto włączyć do codziennego menu, to: sałata, kapusta, natka pietruszki, rzeżucha, szpinak, szczaw, szczypiorek, koperek, papryka, cukinia, kabaczek, fasolka. Zielone owoce, którymi warto się zainteresować, to przede wszystkim: jabłka, kiwi, agrest, gruszki, awokado, limonki.

 

100% witamin i minerałów dostarczymy organizmowi, jeśli zjemy surowe owoce lub zrobimy z nich sok bądź koktajl. Wcześniej należy je dokładnie umyć pod bieżącą wodą. Pod skórą znajduje się najwięcej witamin, o czym warto pamiętać obierając warzywa i owoce.

 

Przeładuj

Czy "rodzinka.pl" wróci?! Tomasz Karolak ma doskonały pomysł! Ale czy to możliwe?

zobacz 02:33