cytryna na desce
Pixabay/Horwin/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Nie daj się kwasom - dieta z zasadami

cytryna na desce
Pixabay/Horwin/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Dieta zasadowa zyskuje coraz więcej zwolenników, ponieważ bardzo szkodliwe dla zdrowia zakwaszenie organizmu jest dzięki niej skutecznie eliminowane.

 

Twórcą diety zasadowej jest dr Robert Young, według którego niektóre produkty spożywcze mają wpływ na kwasowość płynów ciała (mierzonych w pH), w tym moczu i krwi.

W jaki sposób dochodzi do zakwaszenia organizmu?

Zakwaszenie organizmu powoduje przede wszystkim stres i kwaśna dieta. Ponadto brak ruchu oraz nadwaga mogą potęgować złe działanie kwasów. Aby stwierdzić, czy w naszym organizmie została zachwiana równowaga kwasowo-zasadowa, należy przeanalizować: co jemy i jak się czujemy.

 

Co jemy? Czy nasz jadłospis jest zdominowany przez produkty o działaniu silnie zakwaszającym, którymi są, np.: mięso, ser żółty, dżemy, wędliny, kawa, czekolada, biała mąka – produkty pszenne, sól, orzeszki ziemne, alkohol, czarna herbata, słodycze, jajka oraz ryż. Pamiętajmy też, że smak nie zawsze jest adekwatny do działania danego produktu, dlatego, że cytryna (oraz wszystkie cytrusy) ma działanie alkaliczne natomiast cukier silnie zakwaszające.

Objawy zakwaszenia organizmu

Objawy sugerujące zakwaszenie organizmu:

  • problemy z cerą,
  • słabe włosy,
  • łamliwe paznokcie,
  • bóle i zawroty głowy,
  • uczucie zmęczenia,
  • senność,
  • złe samopoczucie,
  • problemy z trawieniem (wzdęcia, zgaga, biegunki, zaparcia),
  • bóle mięśni i stawów,
  • spadek odporności,
  • podatność na infekcje.

Zakwaszanie i demineralizacja

W momencie, gdy zaopatrujemy organizm w produkty kwaśne musi on sobie z tym radzić, a robi to przy pomocy pierwiastków takich jak: wapń, magnez, potas i sód (bogate w nie są produkty zasadowe). Dlatego musimy dostarczać je wraz z pożywieniem, w przeciwnym razie są one pobierane z zapasów – czyli z tkanek, co może prowadzić do ich demineralizacji. Tkanki ulegają degeneracji, wskutek czego są słabe i łatwiej zapadamy na infekcje, zęby są bardziej podatne na próchnicę. Odwapnienie kości kończy się osteoporozą, a jej wczesne symptomy to łamanie się paznokci oraz wypadanie włosów.

Odkwaszenie organizmu

Odkwaszenie organizmu to nic trudnego, należy wprowadzić do diety produkty o działaniu alkalizującym oraz pamiętać, by posiłki bilansować w następującej proporcji: 80% produktów zasadowych i 20% kwasowych – ponieważ dla prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebujemy zarówno kwasów jak i zasad. Alkaliczne działanie wykazują, np.:

  • kasza gryczana i jaglana,
  • zielone warzywa,
  • por,
  • kalarepa,
  • fasolka szparagowa,
  • sałaty liściaste,
  • botwina,
  • brokuły,
  • kapusta,
  • pomidory,
  • cebula,
  • ogórki,
  • buraki,
  • gruszki,
  • kiełki pszenicy,
  • kalafior,
  • surowy szpinak,
  • kiwi,
  • arbuz,
  • ananas,
  • daktyle,
  • rodzynki,
  • dojrzałe banany,
  • arbuz,
  • mandarynki,
  • pomarańcze,
  • maliny,
  • truskawki,
  • brzoskwinie,awokado,
  • dojrzałe winogrona,
  • soczewica,
  • siemię lniane,
  • pestki dyni,
  • cynamon,
  • musztarda,
  • pieprz,
  • świeże mleko.

 

Z tych produktów możemy przyrządzać pyszne soki owocowo warzywne lub smoothies – należy pamiętać, żeby nie dodawać do nich cukru, zamiast tego można użyć kilku daktyli, które wspaniale osłodzą witaminowy koktajl.

 

Dbajmy o równowagę kwasowo-zasadową w naszej diecie, aby nie doprowadzić do wystąpienia takich chorób jak: miażdżyca, cukrzyca, osteoporoza, nadżerki błon śluzowych, wylewy, próchnica, łysienie, reumatyzm, alergie, nowotwory i wpaść w błędne koło, ponieważ zakwaszenie powoduje choroby, natomiast choroby wzmagają zakwaszenie.


Przeładuj

Kaczorowska, Krupa, Przybysz... Dla tych gwiazd to pierwszy Dzień Matki! Kto jeszcze został mamą w ostatnich miesiącach?

zobacz 01:58