Dieta wysokokaloryczna
© koss13/Fotolia.com

Dieta wysokokaloryczna polega na przyjmowaniu większej liczby kalorii niż wskazuje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Głównym źródłem energii powinny być węglowodany i białko. Ważne, żeby dieta wysokokaloryczna była urozmaicona.

 

Inne menu będzie zawierała dieta wysokokaloryczna dla sportowców, inne posiłki będą przeznaczone dla osób chorych na raka, jeszcze inne - dla dzieci z niedowagą.

Zasady diety wysokokalorycznej

Dieta wysokokaloryczna (dieta na masę, dieta na przytycie) polega na zjadaniu większej liczby kalorii niż wymaga tego dzienne zapotrzebowanie kaloryczne (zwykle zjada się dodatkowe 500 kalorii). Najlepiej jeść 5-6 posiłków o stałych porach. Mimo, że w diecie wysokokalorycznej nie ma produktów zabronionych, to fast foody dopuszczalne są nie częściej niż 1-2 razy w tygodniu. Najlepiej jednak w ogóle je wyeliminować z diety. Są niezdrowe, powodują odkładanie się cholesterolu i mogą doprowadzić do otłuszczenia organizmu. Dobrze, żeby źródłem kalorii były przede wszystkim węglowodany złożone: kasze, ryż brązowy, pełnoziarniste pieczywo. Na diecie wysokokalorycznej dobrym źródłem białka są produkty pochodzenia zwierzęcego.

Przykładowy jadłospis na jeden dzień

Menu najlepiej ustalić z dietetykiem. Na diecie wysokokalorycznej przyjmuje się zwykle około 3000 kalorii, ale liczbę tę należy traktować jedynie jako umowną (orientacyjną). Zapotrzebowanie energetyczne zależy bowiem od wielu czynników: płci, stylu życia, stanu zdrowia, wagi wyjściowej.

 

  • śniadanie: omlet usmażony z 3 jajek i 2 łyżek mleka 3,2% z dodatkiem szynki i groszku konserwowego lub sałatka z 2 jajek, 50 gramów żółtego sera, 50 gramów szynki, ogórka kiszonego i dwie kromki chleba z masłem;
  • 2 śniadanie: ciastko francuskie lub owoce z cukrem i śmietaną 30%;
  • obiad: zupa serowa z grzankami i dorsz smażony w panierce z ryżem i surówką lub zupa meksykańska i gulasz;
  • podwieczorek: bułka graham z pastą z tuńczyka i ogórkiem lub smażone pieczarki z mięsno-serowym nadzieniem;
  • kolacja: 3 naleśniki z tłustym serem i szklanka soku lub 2 krokiety z mięsem i szklanką barszczu czerwonego;
  • przekąska przed snem: koktajl bananowy lub bułka z masłem i miodem.

 

Do posiłków można dodać szklankę soku owocowego, kompotu, herbaty lub kawy z cukrem. Dozwolony jest także alkohol, np. lampka wina do obiadu.

Efekty diety wysokokalorycznej

Celem diety wysokokalorycznej jest przybranie dodatkowych kilogramów oraz przyrost tkanki mięśniowej. Zdrowe przybieranie na wadze oznacza 2 dodatkowe kilogramy w ciągu miesiąca. Efektem diety wysokokalorycznej połączonej z treningiem powinna być proporcjonalnie wyrzeźbiona sylwetka i duża porcja energii każdego dnia.


  • Produkty o dużej zawartości błonnika (np. pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane czy owoce) są trawione z opóźnieniem i z tego powodu wykazują niższy IG. Dowiedz się w jaki sposób indeks glikemiczny wpływa na twoja wagę.
  • Marzysz o szczupłej sylwetce, ale nie potrafisz zrezygnować z jedzenia fast foodów? Może dieta IIFYM jest tym, czego szukasz.  
  • Dieta bogata w białko i ryby? Sprawdź dietę norweską.