kobieta w białym fartuchu uśmiecha się
©StockPhotoPro/fotolia

Jakich zasad przestrzegać w diecie podczas menopauzy?

kobieta w białym fartuchu uśmiecha się
©StockPhotoPro/fotolia

Soja, olej lniany z siemienia lnianego, nasiona słonecznika czy kiełki fasoli – to produkty, które powinny znaleźć się w diecie kobiet w okresie menopauzy.


Menopauza wiąże się często z nieprzyjemnymi dla kobiet objawami, takimi jak uderzenia gorąca, rozdrażnienie czy zaburzenia koncentracji. Odpowiednio zbilansowana dieta pomaga zminimalizować przykre dolegliwości.


Zasady i działanie diety w trakcie menopauzy

Dieta w okresie menopauzy powinna dostarczać organizmowi m.in. takich składników, jak magnez, wapń, antyoksydanty czy żelazo, a także witamin (np. witaminy D i witamin z grupy B). Wszystko po to, aby pomóc zachować zdrowie i spowolnić proces starzenia się skóry, a także minimalizować odczuwalne objawy menopauzy. Można zmniejszyć nieco dzienną ilość przyjmowanych kalorii, gdyż w tym czasie spowalnia metabolizm. Jeśli wcześniej w diecie na stałe nie gościły warzywa i owoce, to najwyższy czas, aby włączyć je do codziennego jadłospisu. Warzywa powinny być dodawane właściwie do każdego posiłku. Ograniczyć powinno się natomiast tłuszcze zwierzęce a mięso w miarę możliwości zastępować rybami.


Przykłady produktów bogatych w niezbędne składniki

Magnez: kakao, nasiona słonecznika, migdały, kasza gryczana, pistacje, płatki owsiane, ryż brązowy.

Wapń: ser edamski tłusty, soja, migdały, natka pietruszki, orzechy laskowe, jogurt naturalny, mleko, ser żółty, serek homogenizowany, serek ziarnisty twarogowy.

Żelazo: wątroba wieprzowa, pieczywo pełnoziarniste żytnie, soja, fasola, groch, brokuły, natka pietruszki, czerwone mięsa.

 

Antyoksydanty: aronia, kakao, owoc dzikiej róży, żurawina, borówka amerykańska, wiśnia.

 

Fitoestrogeny jako zastępca estrogenów

Za wiele dolegliwości, na które uskarżają się kobiety, odpowiedzialny jest stopniowy zanik produkcji estrogenów. Lekarze proponują w tej sytuacji zastępcze terapie hormonalne. Działanie fitoestrogenów, czyli substancji pochodzenia roślinnego, zbliżone jest do działania żeńskich hormonów. Zachowanie przez długi czas młodego wyglądu u Azjatek bywa przypisywane zasłudze działania fitoestrogenów, gdyż dieta tamtejszych kobiet bogata jest w produkty sojowe, a właśnie soja jest jednym z głównych źródeł fitoestrogenów. Rośliny strączkowe (zwłaszcza wspomniana soja) obfitują w izoflawony, źródłem kumestany jest czerwona koniczyna, kiełki fasoli i nasiona słonecznika, natomiast olej lniany z siemienia lnianego bogaty jest w lignany. Wszystkie wymienione składniki należą do grupy fitoestrogenów.


 

Równie istotna jak dieta jest aktywność fizyczna oraz kontrolowanie poziomu stresu, co będzie również sprzyjało zachowaniu zdrowia i lepszemu samopoczuciu.


Więcej na temat dieta
Przeładuj

Ania z "Hotelu Paradise" jest zadowolona z tego jak wypadła w programie? To naprawdę szczere wyznanie uczestniczki

zobacz 02:11