brokół
Pixabay/ImageParty/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Jak powinni odżywiać się chorzy na tarczycę?

brokół
Pixabay/ImageParty/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Dieta w chorobie Hashimoto jest koniecznością, ponieważ choroba powoduje tycie ze względu na nieregularny metabolizm. W związku z tym należy jeść odpowiednią ilość białka, które zmobilizuje organizm do przyspieszenia tempa przemiany materii nawet o 25%.

Co to jest choroba Hashimoto?

Choroba Hashimoto należy do schorzeń autoimmunologicznych. Nazywana jest limfocytarnym zapaleniem tarczycy. Układ odpornościowy odpowiada za zwalczanie bakterii, ale w tej chorobie zaczyna produkować przeciwciała, które atakują własne komórki. Prowadzi to do zniszczenia miąższu tarczycy, przez co produkuje ona mniej hormonów ważnych dla metabolizmu: trójjodotyroniny, tyroksyny i kalcytoniny. Trzeba je uzupełniać farmakologicznie. Choroba ma charakter przewlekły. Zmiany są nieodwracalne.

 

Chorobę charakteryzuje osłabienie, bóle mięśni, poczucie chłodu. Ponadto spowalnia myślenie i wykonywanie czynności fizycznych. Mogą pojawiać się stany depresyjne, nerwowość i problemy z koncentracją. Na twarzy, szczególnie na powiekach, pojawia się obrzęk. Skóra jest sucha, a włosy wypadają. Chorobie Hashimoto towarzyszy otyłość. Kobiety 10 razy częściej na nią zapadają, mogą mieć problemy z zajściem w ciążę, a cykl menstruacyjny może zostać rozregulowany.

Zdrowa dieta w chorobie Hashimoto

Dieta w chorobie Hashimoto ma pierwszorzędne znaczenie. Powinna być zbilansowana i dostarczać odpowiednich ilości minerałów i witamin. Należy jeść regularnie 4-5 niewielkich posiłków przygotowywanych na parze, gotowanych, duszonych albo pieczonych bez tłuszczu. Wystąpienie tej choroby powinno być bodźcem do sprawdzenia swoich nawyków. Leczenie rozpoczyna wizyta u dietetyka, który ustala jadłospis i ilości spożywanych węglowodanów i białek. Modyfikacjom należy poddać codzienny rytm dnia.

Rezygnacja ze źródeł cukrów prostych

Zdrowe odżywianie poprawia metabolizm, co zapobiega przybieraniu na wadze. Osoby z chorobą Hashimoto nie powinny przechodzić na dietę wegetariańską, która jest pełna węglowodanów, zawiera antyodżywcze związki utrudniające działanie jodu i trójjodotyroniny. Należy zrezygnować ze słodyczy i słodkich produktów mlecznych takich jak jogurty owocowe, napoje mleczne, ponieważ spowalniają metabolizm i prowadzą do gromadzenia kalorii. Źródłem cukrów prostych są słodycze, dżemy, słodkie soki, miód – trzeba je wyeliminować z diety.

Eliminacja produktów z glutenem

Dieta w chorobie Hashimoto zakłada również wykluczenie z jadłospisu produktów, które zawierają gluten, aby zniwelować niekorzystną reakcję immunologiczną organizmu. Okazuje się, że u około połowy osób z tą chorobą stwierdzono alergię na gluten. Należy zatem zrezygnować z pszennego pieczywa, kaszy jęczmiennej i pęczak, makaronów z mąki pszennej. Zaleca się wybieranie produktów bezglutenowych, takich jak jaja, kasza jaglana i gryczana, soja oraz ryż.

Produkty bogate w białko zwierzęce

Aby wyrównać niedobór składników związanych z chorobą tarczycy, należy jeść produkty bogate w białko zwierzęce, warzywa i owoce. Dieta powinna być bogata w zdrowe tłuszcze i węglowodany o niskim indeksie glikemicznym. Liczba codziennie spożywanych kalorii powinna być adekwatna do stylu życia chorego. Białko znajduje się w drobiu, cielęcinie, jajkach i morskich rybach. Odpowiednie jego spożywanie zahamuje proces wypadania włosów i zmobilizuje organizm do szybszego metabolizmu nawet o 25%.

Wolno trawione węglowodany

Dla chorych na tarczycę charakterystyczna jest insulinoodporność, w związku z czym energię powinny zapewniać wolno trawione węglowodany (ich źródłem jest kasza, otręby, komosa ryżowa), by glukoza dostawała się do krwioobiegu partiami. Poziom uwalniania insuliny będzie pod kontrolą, a organizm nie będzie magazynował kalorii.

Błonnik przeciwko zaparciom

W diecie na tarczycę powinno się znaleźć co najmniej 25 gramów błonnika przez wzgląd na zaparcia. Polecane jest siemię lniane, pełnoziarniste pieczywo, orzechy, a także warzywa i owoce.

Witaminy i minerały

Warto dostarczać organizmowi dawkę selenu i cynku (odpowiednio: 400 mikrogramów i 15-25 miligramów). Dodatkowo można stosować suplementację – witaminy A, C i E. Jeśli choroba Hashimoto przybiera postać niedoczynności tarczycy, należy uzupełniać niedobór jodu potrzebnego do syntezy hormonów tarczycy. Jego źródłem są morskie ryby (na przykład łosoś norweski).

Tłuszcze bogate w kwasy omega-3

W diecie powinna znaleźć się odpowiednia ilość tłuszczów pochodzących z oleju lnianego, tranu czy oliwy. Są to produkty bogate w kwasy omega-3. Wypijanie 1 łyżki tłuszczu każdego ranka wpłynie na szybsze tempo metabolizmu. Dodatkowo warto sięgać po awokado i pestki: dyni, słonecznika, sezamu. Należy jednak ograniczyć tłuszcze zwierzęce. 


Przeładuj

Kiedy premiera drugiej części "365 dni"?! Jak koronawirus wpłynął na plany produkcji? Zdradziła Anna Maria-Siekulcka!

zobacz 02:56