kobieta mierzy centymetrem udo
©underdogstudios/fotolia

Dieta paryska doktora Cohena, czyli odchudzanie bez efektu jo-jo

kobieta mierzy centymetrem udo
©underdogstudios/fotolia

Dieta Jean-Michela Cohena, najsławniejszego dietetyka we Francji i głównego przeciwnika dr Dukana, to trójetapowy plan trwałej utraty zbędnych kilogramów, bez efektu jo-jo. Po jej zakończeniu można szybko bez obaw wrócić do normalnego trybu odżywiania. Przeciętna kuracja trwa dwa miesiące.

Założenia diety paryskiej

Dr Cohen opracował tzw. dietę paryską z myślą o tych, którzy chcą szybko stracić zbędne kilogramy i nie martwić się o efekt jo-jo. Jej celem jest uzyskanie „Właściwej Wagi” – czyli takiej, po osiągnięciu której nie trzeba się martwić szybkim powrotem do wagi sprzed rozpoczęcia diety. Czas jej trwania uzależniony jest więc od różnicy pomiędzy wagą obecną a „Właściwą Wagą”. Dr Cohen opracował wzór na obliczenie tej wagi:

  • A – to waga ciała w wieku 18 lat, gdy się nie odchudzałaś
  • B – największa osiągnięta masa ciała, w tym w okresie ciąży
  • C – najmniejsza waga ciała po 18. roku życia
  • D – aktualna waga
  • Y = (A+B)/2
  • X = (C+D)/2
  • Właściwa Waga = (Y+X)/2

Trzy etapy diety paryskiej

Faza Cafe. Jest to faza opcjonalna, bardzo rygorystyczna, dlatego przeznaczona jedynie dla osób zdrowych. Trwa 8-10 dni, a dzienne spożycie kalorii podczas jej trwania wynosi 700-800 kcal. Dzięki temu chudnie się ok. pół kilograma dziennie. Dania powinny być niskokaloryczne – zupy, koktajle, puree. Koniecznie trzeba w tym czasie przyjmować preparaty witaminowe i magnez, aby uzupełnić powstające niedobory. Po zakończeniu tego etapu nie można rzucić diety, gdyż grozi to efektem jo-jo.

 

Faza Bistro. Dietę można zacząć od niej, bez stosowania fazy Cafe. Dzienna porcja kalorii to w tej fazie 900-1000. W ciągu 2-3 tygodni pozwala schudnąć 3,5-5 kilogramów. Posiłki powinny być przede wszystkim bogate w białko i błonnik – białko wzmaga efekt odchudzania, błonnik zaś zapewnia długotrwałe poczucie sytości, oczyszcza organizm i reguluje przemianę materii. W czasie trwania tej fazy również koniecznie trzeba przyjmować witaminy i magnez.

 

Faza ta przewiduje trzy rodzaje jadłospisów. Można też tworzyć własne kompozycje, zgodnie z listą zamienników sporządzoną przez dr Cohena.

 

Faza Gourmet. Należy ją stosować aż do uzyskania docelowej wagi. Doktor Cohen opracował pięć stylów tej fazy: klasyczny, ziemniaczany, makaronowy, kanapkowy oraz wegetariański. Na liście dozwolonych produktów znajdują się takie, które są potencjalnie tuczące, wciąż jednak trzeba zjadać małe porcje – dzienna wartość kaloryczna wynosi 1100-1200 kcal. Na tym etapie można schudnąć mniej więcej tyle, co w fazie Bistro.

Dieta Cohena: co dalej?

Po zakończeniu programu należy stopniowo zwiększać ilość tzw. pełnych i swobodnie skomponowanych posiłków, czyli takich, z których dwie części (np. przystawka i danie główne) są dowolne, a jedna – dietetyczna. Należy wciąż przestrzegać zasad Fazy Gourmet. W czasie pierwszych dwóch tygodni dozwolone są trzy swobodnie skomponowane posiłki w tygodniu, w ciągu kolejnych dwóch tygodni – można dojść do pięciu. Jeśli waga się nie zmienia – można zwiększyć ich liczbę do dziewięciu w tygodniu. Według doktora Cohena tylko w ten sposób można być pewnym, że stracone kilogramy do nas nie wrócą, gdy zaczniemy jeść normalnie.


Przeładuj

Czy Marlena i Seweryn z "Rolnik szuka żony" naprawdę się rozstali? Zobacz ich historię miłości

zobacz 02:12