Misa ze świeżym warzywami.
©pilipphoto/Fotolia

Dieta paleo – eliminuje węglowodany, stawia na białko

Misa ze świeżym warzywami.
©pilipphoto/Fotolia

Dieta paleo znana jest także jako dieta naszych przodków, dieta jaskiniowców lub dieta paleolityczna. Polega na jedzeniu mięsa i ryb, świeżego nieprzetworzonego jedzenia oraz eliminacji węglowodanów. Wpływa na radykalną zmianę sposobu żywienia. Przejście na dietę składa się z 3 poziomów, które mają ułatwić proces przyzwyczajania się do nowych zasad żywienia.

 

Autorem diety jest dr Loren Cordain. Nazwa diety nawiązuje do prehistorycznych korzeni. Bazą diety jest sposób odżywiania typowy dla ludzi z okresu paleolitu, którzy zwykli żywić się mięsem dzikich zwierząt, warzywami, grzybami i innymi darami natury. Dieta nie eliminuje pokarmów pod względem ilościowym, a jakościowym.

Podstawa diety paleo – białko

Odchudzająca dieta paleolityczna to dieta wysokobiałkowa. W jadłospisie znajdują się owoce morza, pozbawiony skóry drób, chuda wołowina i wieprzowina oraz ryby. Osoby na diecie mogą jeść warzywa niezawierające skrobi (np. awokado, szparagi, cukinia, ogórek, rzodkiewka, brukselka, seler naciowy), owoce, grzyby i orzechy. Produkty, których należy unikać to przede wszystkim cukier, dania wysoko przetworzone, oleje rafinowane, rośliny strączkowe i zboża. Należy ograniczyć ziemniaki, chleb, kasze i makaron.

Jak zacząć, czyli 3 poziomy przejścia na dietę paleo

Autor diety przewidział 3 poziomy przejścia na nowy tryb odżywiania. Poziomy te różnią się od siebie pod względem liczby posiłków odbiegających od zasad diety. Takie dania nazywane są „posiłkami otwartymi”, czyli takimi, podczas których można jeść dowolne produkty.

 

  • Poziom 1 – dopuszcza możliwość zjedzenia tygodniowo 3 posiłków odbiegających od zasad diety.
  • Poziom 2 – ogranicza liczbę „posiłków otwartych” do 2 tygodniowo.
  • Poziom 3 – w jednym tygodniu można zjeść tylko 1 posiłek niezgodny z zasadami diety paleo.

Co powinien zawierać jadłospis w diecie paleo?

W codziennym jadłospisie paleo znaleźć się powinny produkty bogate w witaminy, minerały, błonnik i białko zwierzęce, a także produkty o wysokiej zawartości potasu i o niskim ładunku zasadowym. Ważne jest dostarczanie tłuszczów omega-3 i omega-6. Na śniadania można jeść omlety, sałatki warzywne lub owocowe, wędliny, naleśniki, jajecznice czy jajka na twardo. Propozycje obiadowe to np. placki ziemniaczane, bigos lub gotowana na parze ryba z warzywami, a na kolację surówka z mięsem lub pieczone jabłka z orzechami.

Przykładowy jadłospis w diecie paleolitycznej

Liczba posiłków oraz ich kaloryczność to sprawa indywidualna. W każdym głównym posiłku organizm powinien mieć dostarczone białko. Może ono pochodzić z mięsa, jaj lub ryb.

 

  • Śniadanie: 1/3 wędzonej makreli, sok jabłkowy.
  • II Śniadanie: awokado faszerowane krewetkami, woda mineralna.
  • Obiadokolacja: grillowana pierś kurczaka i warzywa gotowane na parze.
  • Przekąski: garść migdałów, seler naciowy.

Efekty diety paleo

Zwolennicy twierdzą, że przechodząc na dietę paleo można stracić średnio 1 kg tygodniowo bez codziennego liczenia kalorii. Brak konieczność liczenia kalorii wynika z faktu, że posiłki są bogate w składniki odżywcze – mniejsza ilość pokarmu jest w stanie zaspokoić potrzeby organizmu. Początkowo pod wpływem zmniejszenia ilości zjadanych węglowodanów można zaobserwować duży spadek wagi. Jest on spowodowany utratą wody z organizmu.

Przeciwwskazania do przejścia na dietę paleo

Dieta może powodować zaostrzenie objawów zespołu jelita drażliwego przez zwiększenie ilości zjadanych warzyw i owoców.


Więcej na temat odchudzanie diety odchudzające
Przeładuj

Jak mieszka Agnieszka Kaczorowska? Pokój Emilki przepiękny, ale spójrzcie na sypialnię!

zobacz 01:31