Zróżnicowane produkty spożywcze
© anaumenko/Fotolia.com

Co jeść na diecie do ćwiczeń?

Zróżnicowane produkty spożywcze
© anaumenko/Fotolia.com

Regularne ćwiczenia w połączeniu ze zbilansowaną dietą są receptą na sukces. Zawartość jadłospisu powinna być uzależniona od intensywności wysiłku fizycznego. Zdaniem dietetyków sukces w dbałości o sylwetkę w 70% zależy od diety, a w 30% od ćwiczeń, co pokazuje jak istotne są nawyki żywieniowe.

Składniki, których powinna dostarczyć zbilansowana dieta

Aby organizm mógł optymalnie funkcjonować, powinny mu być dostarczone niezbędne składniki odżywcze. Zapotrzebowanie na węglowodany u osób ćwiczących rekreacyjnie wynosi od 50 do 60% dziennej porcji pożywienia. Z kolei tłuszcze roślinne i zwierzęce powinny stanowić około 20 do 30% diety, a białka od 10 do 12%. Jednak u osób na diecie redukcyjnej te proporcje będą wyglądały nieco inaczej: białko w tej sytuacji ma dostarczać około 20-25% dziennego zapotrzebowania na energię, tłuszcze 25-35%, a pozostałą część powinny stanowić węglowodany. Nie można zapomnieć również o dostarczeniu organizmowi porcji błonnika.

Przykłady produktów obfitujących w poszczególne elementy

  • węglowodany: brązowy ryż i makaron, pełnoziarniste pieczywo, owoce, kasze;
  • tłuszcze: oleje (np. olej lniany, z pestek dyni, sojowy, sezamowy), ryby (zwłaszcza tłuste ryby morskie – dorsz, tuńczyk, makrela, sardynka, łosoś), owoce morza;
  • białko: orzechy, mięso (np. chuda cielęcina), ryby, drób, nabiał (twaróg, jogurt naturalny, kefir, maślanka), jajka, sery;
  • błonnik: otręby, pełnoziarniste, pieczywo, owoce i warzywa (m.in. brokuły, brukselka, śliwki i morele).

Warto wybierać produkty naturalne i nieprzetworzone. Te właśnie będą miały najkorzystniejszy wpływ na funkcjonowanie organizmu i pomogą zregenerować się po ćwiczeniach. Oczywiście z diety, która ma towarzyszyć ćwiczeniom należy wykluczyć lub ograniczyć m.in. wysoko przetworzone słodycze oraz alkohol.

Istotne nie tylko co należy jeść, ale również i kiedy

Posiłki powinny być zjadane regularnie, co około 3 godziny. Dobrze jest tak zaplanować dzień, aby po ćwiczeniach zjeść coś nie później niż 2 godziny po zakończonym wysiłku. Będzie to wspomagało regenerację mięśni i wzmocni efekty ćwiczeń, a także pozwoli zachować wysoki poziom energii.


Przeładuj

Ania z "Hotelu Paradise" jest zadowolona z tego jak wypadła w programie? To naprawdę szczere wyznanie uczestniczki

zobacz 02:11