kolorowe warzywa dynia, żółta i zielona papryka
©M.studio/Fotolia.com

Dieta DASH, a dokładniej Dietary Approches to Stop Hypertension została stworzona, aby leczyć nadciśnienie i jemu zapobiegaćJuż od kilku lat uznawana jest za najzdrowszą dietę świata. W dodatku jest niezwykle smaczna, a stosowanie jej zasad jest bardzo proste.

Na czym polega dieta DASH?

Dieta DASH to zdrowy i zrównoważony sposób żywienia. Opiera się na pełnowartościowych produktach o dużej ilości składników odżywczych. Eliminuje zaś te szkodliwe dla naszego organizmu.

Główne zasady

1. Ograniczenie poziomu sodu w pożywieniu.

2. Spożywanie dużej ilości produktów bogatych w: potas, wapń, białko i błonnik. Są to: warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i produkty  mleczne o niskiej zawartości tłuszczu.

3. Unikanie produktów o wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych.

4. Ograniczenie spożycia czerwonego mięsa, cukru, soli i produktów przetworzonych.

Co można jeść na diecie DASH?

Na diecie DASH można jeść praktycznie wszystkie zdrowe i niskotłuszczowe produkty:

  • warzywa 
  • owoce
  • pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryże i makarony
  • drób i ryby
  • orzechy
  • nasiona roślin strączkowych
  • produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu

Zakazane produkty:

  • wysoko przetworzona żywność
  • czerwone mięso
  • tłusty nabiał
  • sól i cukier w małej ilości

Dieta DASH - zakazane produkty
Pixabay/25891/CC0 1.0

Efekty diety DASH

Niezwykłe efekty diety DASH zostały potwierdzone licznymi badaniami i testami. Ten sposób żywienia przede wszystkim obniża nadciśnienie tętnicze i zapobiega jego rozwojowi. Zmniejsza ryzyko chorób serca i cukrzycy typu 2. Reguluje poziom cholesterolu. Zdrowe i zrównoważone posiłki mogą również wpłynąć na wydłużenie życia.

Dieta DASH - na co trzeba uważać?

Dieta zakłada spożywanie dużej ilość warzyw i owoców bogatych w błonnik. Błonnik może powodować wzdęcia, gazy i biegunki. Osoby przyjmujące leki na nadciśnienie powinny skonsultować wprowadzenie diety z lekarzem prowadzącym.

Dieta DASH to zdecydowanie jedna z najzdrowszych diet świata. Razem z dietą śródziemnomorską od lat są na pierwszych miejscach w rankingach tworzonych przez lekarzy i specjalistów. To doskonały wybór dla osób z nadciśnieniem i podwyższonym cholesterolem. A także dla tych, którzy poszukują zdrowego, zrównoważonego sposobu żywienia.