Krojenie warzyw
Image by LifetimeStock.com

Dieta antytrądzikowa to odpowiednio zbilansowany jadłospis, w którym eliminowane są produkty mogące przyczyniać się do powstawania lub pogarszania problemów skórnych.

 

Witamina A, witamina E, krzem, cynk, selen oraz witaminy z grupy B to składniki, które pomagają w walce z trądzikiem. Ważne jest, aby trwale zmienić nawyki żywieniowe eliminując produkty szkodliwe.

Dieta antytrądzikowa – czego unikać?

Fast foody i tzw. „śmieciowe jedzenie” – czyli produkty wysokoprzetworzone, gotowe dania mrożone, wstępnie smażone w głębokim tłuszczu – nie służą nikomu a szczególnie osobom, które borykają się z problemami skórnymi. Polepszacze smaku, glutaminian sodu czy stosowane w takiej żywności ogromne ilości soli i słodzików powodują wzmożone wydzielanie toksyn, a co za tym idzie pogorszenie kondycji skóry i nierzadko prowadzą też do nadwagi.

 

Szkodliwe produkty przemiany materii powodują pogłębianie się problemów z cerą. Podsumowując: produkty, których należy unikać w diecie antytrądzikowej to przede wszystkim: fast foody oraz przekąski typu chipsy, żywność wysokoprzetworzona, alkohol, papierosy, duże ilości soli i słodzików w tym również słodycze, tłuszcze zwierzęce, duże ilości nabiału, Dlaczego? Produkty te powodują wzmożone wydzielanie sebum – łoju na powierzchni skóry, co w konsekwencji prowadzi do powstawania pryszczy.

Dieta antytrądzikowa – co należy jeść?

W jadłospisie korzystnie wpływającym na stan skóry nie powinno zabraknąć produktów takich jak: warzywa, owoce, aromatyczne zioła i przyprawy, tłuszcze roślinne, pełne ziarna zbóż, kasze, pestki, nasiona, niewielkie ilości nabiału oraz ryby.

 

Kolorowa i urozmaicona dieta, która wpływa korzystanie na stan skóry to smaczne posiłki zawierające wiele cennych składników odżywczych. Włączenie do diety produktów takich jak: szpinak, pomidory, fasola, kapusta, migdały, pestki dyni, siemię lniane, orzechy, kurkuma, bazylia, natka pietruszki, kasza jaglana, kasza gryczana, banany, awokado, olej kokosowy, olej rzepakowy tłoczony na zimno, nie tylko wspaniale wzbogacą posiłki, ale też dostarczą niezbędnych witamin minerałów i mikroelementów takich jak: selen, cynk, witaminy z grupy B, witaminę A i E.

 

Dieta, która pomaga łagodzić zmiany skórne i nie przyczynia się do powstawania nowych wyprysków powinna być przede wszystkim racjonalna.

Nawodnienie organizmu w walce z trądzikiem

Picie wody, herbatek ziołowych (szczególnie z fiołka trójbarwnego czyli bratka), unikanie mocnej kawy i herbaty, ograniczenie używek i tzw. „śmieciowego” jedzenia z pewnością przyczyni się do poprawy stanu cery, jednak nie usunie problemu, szczególnie jeżeli jest poważny. Przede wszystkim należy udać się do specjalisty, który zaleci odpowiednie leczenie.

 

Walka z trądzikiem to nie tylko dieta

Stosując dietę, która ma nam pomóc w walce z niedoskonałościami skóry warto zwrócić uwagę również na aktywność fizyczną. Dzięki regularnym ćwiczeniom następuje przyspieszenie oczyszczania organizmu – wydalanie szkodliwych dla zdrowia i urody produktów przemiany materii. Poza tym ruch usprawnia pracę całego organizmu i poprawia samopoczucie, co jest szczególnie ważne u osób z problemami skórnymi. Marzenie o idealnej cerze często powoduje obniżenie nastroju, znajdując nierzadko ujście w objadaniu się niezdrowymi przekąskami. Jest to zaklęty krąg, który prowadzi jedynie do pogorszenia kondycji cery.