Wiek metaboliczny
© underdogstudios/Fotolia.com

Wiek metaboliczny, czyli ile lat ma nasze ciało? Jak sprawdzić wiek metaboliczny

Wiek metaboliczny
© underdogstudios/Fotolia.com

Wiek metaboliczny mówi nam o tym, w jakiej kondycji jest w rzeczywistości nasz organizm. Jeśli jest niższy od naszego wieku metrykalnego, to bardzo dobrze. Jeśli wyższy – powinniśmy zmienić nasze codzienne nawyki.

 

Kondycja naszego organizmu często nie przystaje do wieku, który widnieje w naszym dowodzie osobistym. Aby stwierdzić, jaki jest wiek metaboliczny naszego ciała, wykonuje się specjalistyczne badanie.

Wiek metaboliczny: co to oznacza?

Wiek metaboliczny odzwierciedla lepiej niż data urodzenia nasze zdrowie oraz kondycję organizmu, a także jego zdolność do regeneracji i poziom metabolizmu. Najczęściej wiek metaboliczny różni się od tego, na który wskazywałaby nasza metryka. Jeśli wiek metaboliczny jest niższy, oznacza to, że nasz organizm jest w dobrej formie. Jeśli natomiast jest wyższy, jest to dla nas alarm, że powinniśmy zacząć bardziej o siebie dbać. Wiek metaboliczny wskazuje nie tylko na stan naszego zdrowia. Im niższy, tym więcej mamy energii i dłużej będziemy cieszyć się świetną kondycją.

Wiek metaboliczny: co na niego wpływa?

Aby poprawić swój wiek metaboliczny, najlepiej zwiększyć ilość tkanki mięśniowej w organizmie, zwiększając jej stosunek do tkanki tłuszczowej. Im więcej tłuszczu w naszym organizmie, tym gorzej dla naszego zdrowia.

  • Zrezygnujmy z wysokokalorycznego jedzenia, szczególnie typu fast-food i żywności wysoko przetworzonej, zastępując ją zdrową żywnością.
  • Dbajmy o nawadnianie organizmu – należy pić przynajmniej 1,5 litra dziennie.
  • Warto także dostarczać organizmowi dużo przeciwutleniaczy – są to m.in. owoce, warzywa, pełne ziarna zbóż i zielona herbata.
  • Białe pieczywo zastąpmy produktami pełnoziarnistymi.
  • Mięso czerwone zamieńmy na białe oraz mięso ryb, a także na rośliny strączkowe.
  • Na nasz wiek metaboliczny mają też wpływ niezdrowe używki – palenie papierosów i nadużywanie alkoholu, dlatego warto z nich zrezygnować.
  • Aby nasze mięśnie mogły się prawidłowo rozwijać, powinniśmy dostarczać organizmowi dużo białka. Dużą ich zawartość znajdziemy w nabiale, piersi z kurczaka i roślinach strączkowych.
  • Wskazane jest uprawianie sportu, szczególnie, jeśli mamy siedzący tryb pracy.
  • Równie ważne jest to, abyśmy znajdowali czas na odpoczynek i regenerację organizmu – zdrowy sen i relaks sprawi, że nie zabraknie nam energii i dobrego samopoczucia.

Wiek metaboliczny: jak obliczyć?

Wiek metaboliczny oblicza się za pomocą specjalistycznych aparatów pomiarowych, np. urządzenia Tanita. Parametry składające się na obliczenie wieku metabolicznego to:

W Internecie można przeprowadzić test na wiek metaboliczny organizmu, jednak nie daje on tak pewnego wyniku, jak test specjalnym aparatem. W testach tych pojawiają się pytania m.in. o:

  • palenie papierosów,
  • aktywność fizyczną,
  • ilość snu,
  • ilość wolnego czasu,
  • poziom stresu,
  • ilość wypijanej codziennie wody,
  • masę ciała,
  • stosowanie leków,
  • używanie alkoholu.

Przeładuj

Natasza Urbańska będzie pracować z córką?! Znamy ich plany!

zobacz 01:16