Suplementy diety
© photoniko/Fotolia.com

L-tyrozyna: jak działa? Suplement na koncentrację, walkę ze stresem i na młodość

Suplementy diety
© photoniko/Fotolia.com

Tyrozyna wspomaga pracę mózgu, redukuje apetyt, zmęczenie i zwiększa odporność na stres. Jej odpowiedni poziom daje wyższą odporność na stres, pomaga w koncentracji, chroni skórę przed niekorzystnym oddziaływaniem promieni UV.

 

Niezaburzona produkcja tyrozyny wpływa na młodszy wygląd skóry, jej kondycję i blask. L-tyrozynę jako suplement zwykle stosują osoby prowadzące stresujący tryb życia, bardzo aktywne fizycznie, ciężko pracujące oraz opalające się w solarium.

Czym jest tyrozyna

Tyrozyna to jeden z 22 aminokwasów, które budują białka mięśniowe oraz pozwalają zachować zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Jakie jest działanie tyrozyny

Tyrozyna może być produkowana z innego aminokwasu: fenyloalaniny lub jest dostarczana z zewnątrz, głównie z pokarmami bogatymi w białko (mięsem, jajami, roślinami strączkowymi, mlekiem). Najlepiej jeść je z produktami bogatymi w witaminę C, kwas foliowy i niacynę, odpowiedzialnymi za przemianę tyrozyny (pomarańcze, brukselka, kapusta włoska, szpinak, sałata, cykoria, rośliny strączkowe, pomidory).

 

Tyrozyna wspiera syntezę dopaminy, hormonów tarczycy, a także adrenaliny i noradrenaliny oraz produkuje melaninę (ułatwiającą opalanie i chroniącą skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV) i kolagen, odpowiadający za opóźnianie procesów starzenia skóry.

 

Tyrozyna działa na organizm w następujący sposób:

  • wspomaga pracę mózgu i koncentrację,
  • zwiększa odporność na stres,
  • ogranicza apetyt,
  • redukuje zmęczenie fizyczne i psychiczne.

Dawkowanie tyrozyny

Suplement L-tyrozyny przyjmowany przed treningiem zwiększa wytrzymałość i poprawia wyniki siłowe. Nie powinno się przekraczać dziennej dawki – 10 gramów. Najlepiej podzielić dobową porcję na 3 równe dawki. Przyjęto, że na 1 kilogram masy ciała przypada 100 miligramów tyrozyny.

 

Tyrozyna: skutki uboczne niedoboru i nadmiaru aminokwasu

 

Objawy niedoboru tyrozyny w organizmie:

  • rozkojarzenie, drażliwość, smutek, lęk, depresja,
  • senność, zmęczenie, niskie ciśnienie i temperatura ciała,
  • trudności z pamięcią i analizą informacji,
  • niski popęd płciowy,
  • niedoczynność tarczycy.

 

Tyrozyna jest aminokwasem, który nie występuje w produktach żywnościowych w dużym stężeniu. Jej suplementacja nie jest w stanie doprowadzić do przedawkowania. Na tyrozynę szczególnie uważać powinny natomiast osoby w ciąży i karmiące, z czerniakiem, chorobami tarczycy, migrenami, leczące inhibitorami monoaminooksydazy MAO niedociśnienie tętnicze, depresję i chorobę Parkinsona. Zbyt wysoki poziom dopaminy również wyklucza przyjmowanie syntetycznej L-tyrozyny.

Czym jest tyrozemia

Tyrozemia uniemożliwia wykorzystanie tyrozyn przez organizm. Tyrozemia jest poważną, dość rzadką chorobą genetyczną. Cierpi na nią 1 na 100-120 tysięcy noworodków. Wyjątkiem jest obszar miasta Quebec w Kanadzie , gdzie na tyrozemię cierpi nawet 1 na 17 tysięcy nowo narodzonych dzieci.

 

Tyrozemia występuje w wyniku upośledzenia jednego ze szlaków metabolizowania tyrozyny.


Przeładuj

Natalia Siwiec zapowiedziała, że ma ''asa'' na Dodę. Teraz spotkała się z Piotrem Krysiakiem!

zobacz 01:08