spirulina
Flickr/WILLIAM ISMAEL/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Super alga spirulina – superfood!

spirulina
Flickr/WILLIAM ISMAEL/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Spirulina jest to niebiesko-zielona, mikroskopijna alga morska, zamieszkująca naszą planetę od 3,6 miliarda lat. Nazywana super jedzeniem nie bez przyczyny – jest dosłownie naszpikowana wartościami odżywczymi i minerałami, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm.

Zielone złoto Azteków – wartości odżywcze i działanie spiruliny

Spirulina była znana i wykorzystywana w celach leczniczych już w starożytności. Ma prawie 4000 cennych składników. Wartość odżywcza 1 kg spiruliny jest równoważna z wartością odżywczą 1000 kg wybranych owoców i warzyw. Spirulina to przede wszystkim bogate źródło:

  • łatwo przyswajalnego białka roślinnego,
  • witamin (C, A, E, K oraz witamin z grupy B),
  • potasu,
  • selenu,
  • wapnia,
  • sodu,
  • fosforu,
  • nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • węglowodanów,
  • magnezu,
  • żelaza
  • mikroelementów.

Spirulina zalecana jest w celu uzupełnienia codziennej diety w łatwo przyswajalne składniki odżywcze, reguluje poziom cukru we krwi, działa antywirusowo, oczyszczająco, odżywia wątrobę, mózg, wzmacnia włosy, skórę i paznokcie. Ponadto wykazuje działanie przeciwnowotworowe, antyalergiczne, przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, zwiększa wytrzymałość fizyczną, regeneruje centralny układ nerwowy oraz wspomaga odporność organizmu. Jest lekkostrawna i niskokaloryczna.

Spirulina Crunchy, proszek, kapsułki, tabletki

Spirulina (Arthrospira platensis) ma kształt spiralnego łańcuszka. Dostępna jest w formie tabletek, proszku, kapsułek oraz pasty. Jednak proces obróbki, jakiemu jest poddawana w celu przetworzenia jej w te formy, pozbawia ją części cennych składników. Spirulina w postaci crunchy uważana jest za najzdrowszą. Uprawiana na ekologicznych „plantacjach”, wolna od utwardzaczy, polepszaczy oraz pochodnych GMO. Po wyłowieniu mielona jest w olbrzymich maszynkach i suszona na słońcu. Jednak należy uważać, bo dzienne spożycie spiruliny nie może przekraczać 5 g., czyli jednej łyżeczki do herbaty. Ponadto jedzona w postaci crunchy (czipsów) barwi zęby oraz język na zielono. Lepiej więc połknąć ją popijając wodą z cytryną, ponieważ zawarta w niej witamina C dodatkowo zwiększy wchłanianie żelaza. Jeżeli zdecydujemy się na algę w proszku, można ją dodawać do koktajli i sałatek – trzeba jednak pamiętać, że ma gorzkawy smak, który najlepiej neutralizuje sok z limonki.

Przeciwwskazania do stosowania spiruliny

Zastosowanie spiruliny w diecie odchudzającej wzbogaca, najczęściej ubogą w składniki odżywcze i minerały, dietę niskokaloryczną. Sama spirulina nie spala tkanki tłuszczowej, dlatego nie spodziewajmy się po niej takich efektów. Nie zadziała też na depresję czy stany lękowe. Glony są bogate w witaminę K, co wyklucza je z jadłospisu osób z problemami krzepliwości krwi. Chorzy na fenyloketonurię również nie mogą spożywać alg ze względu na nietolerancję fenyloalaniny, w którą są bogate.

 

Choć żadne badania nie wykazały możliwości przedawkowania nie należy przekraczać dziennej zalecanej dawki spożycia. Powinny tego szczególnie przestrzegać osoby z naturalnie niskim ciśnieniem tętniczym (hipotonia) ponieważ spirulina obniża ciśnienie, przez co spożywanie jej w dużych dawkach może powodować senność i osłabienie. Niezalecana jest również dzieciom, kobietom w ciąży i matkom karmiącym.

 

Uwaga! Spirulina dostępna w Polsce najczęściej pochodzi z Chin. Bezpieczniej wybrać tę ze Stanów Zjednoczonych, ponieważ tańszy produkt wytwarzany na masową skalę może zawierać niebezpieczne dla organizmu zanieczyszczenia.

 

Spirulinę można jeść, połykać, pić, robić z niej maseczki, dodawać do kremów – zarówno stosowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne działa korzystnie na cały nasz organizm, pod warunkiem zachowania środków ostrożności i umiaru.


Przeładuj

"I love you"... Filmowy Massimo przerwał nasz wywiad, by wyznać to filmowej Laurze! Jaka relacja ich łączy?

zobacz 01:55