Kasza jaglana
© woyzzeck/Fotolia.com

Kasza jaglana jest produktem bezglutenowym, ale zawiera sporo kalorii i ma wysoki indeks glikemiczny. Nie przeszkadza to jej jednak być skutecznym elementem diety odchudzającej i oczyszczającej – kasza jaglana nie tuczy, pod warunkiem, że nie idzie w parze z tłustymi sosami i innymi dodatkami.

IG i kaloryczność kaszy jaglanej

Kasza jaglana ma dość wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że szybko podnosi poziom cukru we krwi. Nie powinni w związku z tym jeść jej diabetycy. IG ugotowanej kaszy jaglanej wynosi 71. Wszystkie kasze są także dość kaloryczne ze względu na dużą zawartość skrobi i kasza jaglana nie wyróżnia się pod tym względem. 100 g kaszy jaglanej zawiera około 350 kcal.

Czy kasza jaglana tuczy?

Mimo wysokiej kaloryczności spożywanie kaszy jaglanej nie tuczy, o ile nie są do niej dodawane tuczące dodatki. Sama w sobie zawiera bardzo mało tłuszczu (1,3 g na 100 g kaszy), za to dużo błonnika, który dodatkowo utrudnia wchłanianie węglowodanów i tłuszczu, a pęczniejąc w żołądku, daje na długo uczucie sytości. Jest lekkostrawna i nie zawiera glutenu. Ze względu na te właściwości, a także z powodu dostarczania organizmowi wielu cennych składników mineralnych (m.in. krzemionka, witaminy z grupy B, miedź, żelazo) jest polecana jako baza monodiety, czyli diety opierającej się na jednym składniku.

 

Dieta jaglana jest polecana osobom, które chcą:

Dieta jaglana odtruwa wątrobę, przeczyszcza jelita, nawilża i odświeża ciało. Podczas niej spożywa się wyłącznie gotowaną kaszę, ewentualnie z dodatkiem przypraw. Optymalny czas trwania diety wynosi 3-5 dni – nie można jej zbytnio przedłużać, ponieważ jak każda monodieta może doprowadzić do braku substancji odżywczych, których kasza jaglana nie dostarcza w wystarczającej ilości.