Koszyk brzoskwiń
© Nitr/Fotolia.com

Brzoskwinia to owoc dietetyczny. Jedna sztuka ważąca około 85 gramów ma zaledwie 38 kcal. Ponadto ten smaczny i soczysty owoc jest bombą witaminową, przyspiesza wydalanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii, tonizuje i odświeżą skórę oraz przyspiesza procesy trawienne.

Brzoskwinia to smaczny, bezpieczny i dietetyczny owoc

Brzoskwinia jest lubiana i uprawiana na całym świecie. Pochodzi z Chin, gdzie znana była już 4 tys. lat temu. Zależnie od odmiany może mieć kolor pomarańczowy, zielony lub żółty. Ponadto znajdziemy w niej sporo działających dobroczynnie na organizm składników odżywczych. Brzoskwinie nawet jedzone w dużych ilościach nie powodują zaburzeń trawienia. Ze względu na małą kaloryczność oraz bardzo niski indeks glikemiczny są zalecane osobom podczas diet odchudzających oraz diabetykom. Mogą je również jeść osoby starsze i dzieci. Brzoskwinia zawiera witaminy z grupy B, witaminę PP, A, C, magnez, fosfor, żelazo, kwas foliowy, potas, beta karoten, wapń oraz bor.

Brzoskwinia – działanie zdrowotne

Dzięki bogactwu składników odżywczych, działaniu zasadotwórczemu i moczopędnemu brzoskwinie są szczególnie zalecane w rekonwalescencji po chorobie. Również osoby cierpiące na schorzenia układu moczowego i reumatyzm powinny często sięgać po ten smaczny owoc. Zawarte w nim witaminy z grupy B poprawiają nastrój oraz chronią przed stresem, anemią i pobudzają procesy krwiotwórcze. Dzięki temu, że zawierają śladowe ilości tłuszczu i brak w nich sodu są szczególnie polecane osobom z nadciśnieniem i wysokim stężeniem cholesterolu. Regularne jedzenie brzoskwiń powoduje, że organizm szybciej pozbywa się toksyn, zachowana jest równowaga kwasowo-zasadowa, procesy trawienne przebiegają sprawniej, poprawia się koloryt skóry oraz stan włosów i paznokci. Zawarty w tych owocach bor działa pozytywnie na gęstość kości przez co chroni przed osteoporozą, ponadto reguluje stężenie estrogenów w organizmie. Beta karoten ma działanie przeciwnowotworowe. Prowadzone w tym kierunku badania dowiodły, że jedzenie warzyw i owoców bogatych w ten składnik może znacznie zmniejszyć ryzyko występowania raka - w szczególności w obrębie jamy ustnej. Zawartość działających antyoksydacyjnie i odmładzająco keratonin wzmacnia cały organizm oraz przyspiesza odnowę komórkową i rewitalizację tkanki łącznej. Kwas foliowy zawarty w brzoskwiniach czyni z nich idealny składnik diety kobiet w ciąży.

 

Oprócz doskonałego smaku brzoskwinie działają zbawiennie na cały organizm, dlatego warto po nie sięgać jak najczęściej, w szczególności w czasie, gdy możemy je kupić świeże czyli od wczesnego lata aż do początków jesieni.