Na stole leżą zielone warzywa i owoce
©myviewpoint/Fotolia.com

Bor – pierwiastek śladowy: właściwości, suplementacja

Na stole leżą zielone warzywa i owoce
©myviewpoint/Fotolia.com

Bor to pierwiastek, który znajduje się w śledzionie, kościach i tarczycy. Pozytywnie wpływa na pamięć, koncentrację, metabolizm oraz przyrost masy mięśniowej. Jego naturalnymi źródłami są rośliny strączkowe, orzechy, owoce i zielone warzywa.

 

Przy zbilansowanej i zróżnicowanej diecie nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji tego pierwiastka. Długotrwały i chroniczny niedobór boru może być przyczyną chorób zwyrodnieniowych stawów oraz nowotworów.

Działanie boru

Bor bierze udział w wielu procesach zachodzących w ludzkim organizmie, m. in.:

  • łagodzi objawy menopauzy,
  • wspomaga budowę tkanki mięśniowej u osób aktywnych fizycznie, szczególnie kulturystów,
  • reguluje poziom cholesterolu we krwi
  • usprawnia metabolizm,
  • poprawia pamięć i koncentrację,
  • łagodzi reakcje alergiczne,
  • działa przeciwzapalnie, antyseptycznie i przeciwwirusowo,
  • zapobiega utracie wapnia z organizmu, dzięki czemu jest szczególnie pomocny w profilaktyce osteoporozy.

Ponadto bor wzmacnia działanie zawartych w roślinach fitoestrogenów. W szczególności w soi, łopianie, chmielu i tymianku.

 

Bor w formie wodnego roztworu stosowany jest do przemywania ran oraz płukania oczu.

Naturalne produkty bogate w bor - bor w jedzeniu

Bor znajduje się w takich produktach jak:

  • rośliny strączkowe, np. fasola (1750 mg/kg),
  • rośliny okopowe, np. buraki (250 mg/kg), marchewka (20 mg/kg), pietruszka (50 mg/kg),
  • owoce: np. jabłka (110 mg/kg), cytryny (150 mg/kg), rodzynki (22 mg/kg), 
  • zielone warzywa, np. lucerna (1000 mg/kg), kapusta (1150 mg/kg), szpinak (1,8 mg/kg),
  • orzechy, np. orzeszki ziemne (17 mg/kg),
  • przyprawy, np. kminek (40 mg/kg), bazylia (30 mg/kg), tymianek (50 mg/kg), gorczyca (22 mg/kg),
  • zboża (0,2 – 10 mg/kg),
  • herbaty owocowe (27 mg/kg),
  • kawa arabica (12 mg/kg),
  • wino (80 mg/l). 

Bor w niewielkich ilościach występuje również w: pieprzu, żurawinie, sałacie, czekoladzie, jajkach, malinach, figach, cebuli, miodzie, ryżu i bananach.

Dobowe zapotrzebowanie i objawy przedawkowania boru

Bor nie jest magazynowany w organizmie, dlatego jego przedawkowanie zdarza się niezwykle rzadko i głównie w przypadku dodatkowej suplementacji.

 

Dobowe zapotrzebowanie na bor wynosi około 3-4 miligramy. Toksyczne działanie boru objawia się po przekroczeniu dawki 10 miligramów w ciągu doby. Może objawiać się wysypką, biegunką nadmiernym wypadaniem włosów, bólami brzucha i drgawkami.

Niedobór i suplementacja boru

Włączanie do diety produktów bogatych w bor skutecznie zapobiega jego niedoborom. Suplementacja jest niezbędna dopiero w przypadku diet restrykcyjnych lub przyjmowania niektórych leków (zawierających antacyd i mleczan magnezu). Skutkiem chronicznego niedoboru tego pierwiastka może być osteoporoza, szczególnie u kobiet.

 

Suplementację mikroelementów zawsze należy poprzedzić konsultacją z lekarzem specjalistą.

 

Przeładuj

Pierwsza scena filmu "Artyści przeciw nienawiści" zaczyna się od... przekleństw Dody! Artystka zdradza kulisy tej sytuacji

zobacz 00:49