Talia owoców
©freshidea/Fotolia

Bilans kaloryczny – dwie metody obliczeń

Talia owoców
©freshidea/Fotolia

Bilans kaloryczny, inaczej bilans energetyczny, to inaczej dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Jeśli bilans kaloryczny jest dodatni – tyjemy, zerowy – utrzymujemy wagę, ujemny – chudniemy. Im więcej parametrów uwzględnia się przy wyliczaniu dziennego zapotrzebowania energetycznego, tym bilans kaloryczny jest dokładniejszy.

Bilans kaloryczny – najłatwiejszy sposób wyliczenia dziennego zapotrzebowania kalorycznego

Najprostszym sposobem wyliczenia bilansu kalorycznego jest pomnożenie wagi najpierw przez 24, a następnie przez współczynnik aktywności fizycznej:

  • 1,4 – jeśli nie ćwiczysz lub robisz to sporadycznie;
  • 1,5 – w przypadku ćwiczeń 3 razy w tygodniu,
  • 1,7 – dla sportowców.

 

Jeśli np. dana osoba waży 74 kilogramy i 3 razy w tygodniu uprawia sport, to bilans kaloryczny wylicza się według wzoru: 74x24x1,5= 2664 kcal.

 

  • Aby schudnąć, dzienny bilans kaloryczny należy zmniejszyć o około 25%, aby przytyć – zwiększyć liczbę zjadanych wraz z pokarmem kalorii o 25%.
  • Pokrywając dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, należy pamiętać, że 10-15% kalorii powinno pochodzić z białek, 55-65% kalorii z węglowodanów i 15-30% z tłuszczy.
  •  

Wyliczenie bilansu kalorycznego według tego wzoru jest bardzo proste, ale uwzględnia tylko dwa czynniki – wagę i aktywność fizyczną. Brak tu odniesienia do takich parametrów, jak np. płeć i wiek.

Bilans kaloryczny – wzór na spoczynkowe zapotrzebowane kaloryczne

Ten wzór pozwala wyliczyć podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne w spoczynku – tyle kalorii potrzebuje organizm, aby mógł funkcjonować.

  • Wzór na spoczynkowy bilans kaloryczny kobiet – 665,09 + 9,56 x waga +1,85 x wzrost w cm – 4,67 x wiek. Jeśli kobieta waży 74 kilogramy, ma 176 cm wzrostu i 26 lat, należy wykonać następujące obliczenia – 665,09 + 9,56 x 74 +1,85 x 176 – 4,67 x 26 = 1576,71 kcal.

Analogicznie wylicza się spoczynkowy bilans energetyczny mężczyzn: 66,47 + 13,75 x waga + 5 x wzrost - 6,75 x wiek.


  • Osoby odchudzające się, powinny unikać diety niskokalorycznej. Może doprowadzić do uczucia przemęczenia, braku energii i osłabienia. 

 

Więcej na temat odchudzanie zdrowe diety
Przeładuj

Czy Marlena i Seweryn z "Rolnik szuka żony" naprawdę się rozstali? Zobacz ich historię miłości

zobacz 02:12