mężczyzna podnosi drążek
Pixabay/MrTommy/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Odżywki na masę stosowane w modelowaniu sylwetki przyspieszają efekty ciężkiej pracy na siłowni. Arginina i kreatyna to dwie substancje, które znacznie ułatwią ci drogę do sukcesu. Tylko która jest lepsza?

Co to jest arginina i jak działa?

Arginina to występujący naturalnie w naszym organizmie aminokwas, który ma kluczowy wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie. Przede wszystkim uczestniczy w procesach takich jak: odbudowa i regeneracja tkanek, wzmacnianie układu odpornościowego, zwiększanie wydolności umysłu, regulacja ciśnienia krwi oraz zapobieganie zawałom serca i odtruwanie organizmu z toksyn.

 

Jako syntetyczny suplement arginina jest doceniana za przyspieszanie budowy mięśni. Jest to spowodowane przede wszystkim jej wpływem na hormon wzrostu, a to właśnie procesy związane ze wzrostem są kluczowe w kwestiach związanych z przyrostem masy mięśniowej i utratą tkanki tłuszczowej. Stosowanie argininy przed treningiem powoduje zwiększenie wytrzymałości i siły. W momencie, gdy zostanie zużyta w wyniku intensywnego treningu, wzmacnia proces odnowy komórek poprzez pobudzenie działania składników budulcowych i energetycznych.

 

Arginina najskuteczniej działa przyjmowana w 3 dawkach – przed śniadaniem, przed obiadem i przed kolacją.

Kreatyna – co to jest i jak działa?

Kreatyna to substancja powstająca z aminokwasów zawartych w wątrobie i nerkach (l-argininy, l-glicyny oraz l-metioniny) jak również przy spożyciu pokarmów mięsnych. W organizmie pełni funkcję utrzymującą ATP (uniwersalny przenośnik energii) na odpowiednim poziomie. Magazynuje glikogen oraz podwyższa nawodnienie komórek, dzięki czemu działa antykataboliczne – zapobiega utracie masy mięśniowej podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Zastosowanie kreatyny pomaga w utrzymaniu energii z treningu na trening poprzez zatrzymanie regresu siły. Dzięki temu możliwe jest efektywne kontynuowanie postępów siłowych. Kreatyna szczególnie polecana jest osobom, które chcą pozbyć się tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zachowaniu jakości oraz wydolności mięśni.

 

W suplementacji kreatynę magazynują mięśnie, przez co poprawia się gospodarka energetyczna organizmu oraz przyrost masy mięśniowej. Uważana jest za najskuteczniejszy legalny anabolik (środek dopingowy). Zmniejsza też ryzyko przetrenowania.

 

Kreatynę najlepiej stosować przed lub tuż po wysiłku fizycznym.

Arginina czy kreatyna?

Obie te substancje wykazują zbliżone właściwości i bardzo często razem są składnikami odżywek poprawiających przyrost masy mięśniowej. Uzupełniają swoje właściwości, dzięki czemu możemy uzyskać mieszankę, która rozbuduje masę mięśniową, zredukuje tłuszcz i poprawi ogólną wydolność całego organizmu. Naturalnie arginina bierze udział w produkcji kreatyny w organizmie, dlatego też połączenie tych dwóch substancji wydaje się odpowiednie, nawet z fizjologicznego punktu widzenia.