Kobieta podnosi ciężarki pod okiem trenera
©nd3000/Fotolia

Aktywny tryb życia jest jednym z trzech elementów zdrowego stylu życia – obok sfery umysłowej i społecznej. Należy zadbać, aby nie wykonywać dwa dni z rzędu tego samego typu ćwiczeń, np. cardio czy siłowych, lecz zrobić dzień przerwy. Aktywny tryb życia pozwala zobaczyć i odczuć poprawę kondycji.

Aktywny tryb życia – trening cardio + trening siłowy + stretching

W 1947 r. Światowa Organizacja Zdrowia – WHO, zdefiniowała zdrowy tryb życia jako równowagę między obszarem fizycznym, umysłowym i społecznym. Aktywny tryb życia oznacza regularną pracę nad poprawą kondycji, wzmacnianiem mięśni i wykonywanie stretchingu (rozciągania).

Aktywny tryb życia – trening cardio

Aktywny tryb życia zakłada wykonywanie ćwiczeń, usprawniających pracę serca – treningu cardio. Można ćwiczyć na siłowni - rowerku, orbitreku, bieżni lub w domu – skakać na skakance, biegać w miejscu, wykonywać tzw. rowerek (nogi uniesione naprzemiennie uginane i prostowane). Ćwiczenia cardio, składające się na aktywny tryb życia należy wykonywać trzy razy w tygodniu po 40 minut. Trening cardio dotlenia organizm, wpływa dobroczynnie na układ krwionośny, pozwala pozbyć się tłuszczu.

Aktywny tryb życia – trening siłowy

Drugim elementem aktywnego trybu życia jest trening siłowy, który wpływa na budowanie tkanki mięśniowej i poprawienie siły. Do treningu siłowego wykonywanego na siłowni zalicza się przede wszystkim podnoszenie ciężarów, podciąganie na drążku, zaś ćwiczenia domowe, to: przysiady, pompki, pajacyki, bieg z wysokim unoszeniem kolan. Ćwiczenia siłowe, wchodzące w skład aktywnego trybu życia należy wykonywać trzy razy w tygodniu po 30 minut.

Aktywny tryb życia – stretching, czyli rozciąganie

Zarówno przed treningiem, jak i po nim, należy wykonać rozciąganie, które powinno trwać około 10 minut. Stretching sprawia, że mięśnie stają się elastyczne, a stawy sprawne. Możesz np. usiąść na macie, pochylić głowę, wyciągnąć ramiona maksymalnie do góry – dłonie powinny być splecione i wytrwać w tej pozycji 10 sekund (należy wykonać około 10 serii ćwiczenia). Warto także wykonywać skłony w przód – usiąść na macie i starać się dotknąć palcami u rąk palców u stóp. Stretching relaksuje całe ciało.