©anaumenko/Fotolia

Hemoroidy jako skutek niewłaściwej diety. Jak powinny odżywiać się osoby z problemem hemoroidów?

©anaumenko/Fotolia

Dieta przy hemoroidach, nazywanych również żylakami odbytu lub guzkami krwawniczymi, powinna dostarczać dużej ilości błonnika pokarmowego. Znajduje się on w owocach, warzywach, pełnoziarnistych produktach zbożowych oraz w orzechach.

 

Hemoroidy są częstą chorobą cywilizacyjną. Jednym z czynników predysponujących do powstawania hemoroidów jest niewłaściwa dieta oraz zbyt mała aktywność fizyczna. Żylaki odbytu najczęściej dotyczą osób z otyłością i skłonnością do zaparć.

Hemoroidy – czym są?

Guzki krwawnicze to gęsty splot naczyń żylnych, który obecny jest w błonie śluzowej odbytnicy każdego człowieka. Swoim wyglądem przypominają poduszeczki wypełnione krwią i pełnią ważną funkcję w ludzkim organizmie. Odpowiadają za uszczelnianie kanału odbytu i umożliwiają kontrolę nad oddawaniem gazów i stolca. Impuls nerwowy odczuwany jako parcie, czyli potrzeba wypróżnienia powoduje, że guzki krwawnicze opróżniają się z krwi. Choroba określana mianem „żylaków odbytu” lub „hemoroidami” rozwija się w momencie, gdy guzki krwawnicze ulegają rozciągnięciu i wypełniają się nadmiernie krwią, z której nie zostają całkowicie opróżnione. Zalegająca krew skutkuje pojawieniem się stanu zapalnego i rozwojem choroby.

Zła dieta jako przyczyna hemoroidów

Jednym z czynników, który warunkuje rozwój żylaków odbytu jest nieprawidłowy sposób żywienia. Hemoroidy mogą tworzyć się na skutek zaparć, którym sprzyja dieta uboga w błonnik pokarmowy oraz w płyny. Żylakom odbytu sprzyja również otyłość, dlatego ważne jest, by osoby z hemoroidami utrzymywały prawidłową masę ciała, a w przypadku nadwagi lub otyłości dążyły do redukcji wagi.

Jak należy się odżywiać przy hemoroidach?

Podstawową zasadą żywienia obowiązującą chorych na żylaki odbytu jest dostarczanie organizmowi dużej ilości błonnika pokarmowego. Składnik ten skutecznie przeciwdziała zaparciom, które są przyczyną hemoroidów. Duże ilości włókna (błonnika) pokarmowego znajdują się w pełnoziarnistych produktach zbożowych takich jak: brązowy ryż, gruboziarniste kasze (gryczana, jęczmienna), makaron razowy, chleb żytni, otręby pszenne i płatki owsiane. Ponadto źródłem błonnika są warzywa i owoce. W diecie osób cierpiących na hemoroidy powinny pojawić się również orzechy, pestki słonecznika i dyni. Jeżeli stosowana do tej pory dieta była uboga we włókno pokarmowe, jego ilość powinno się zwiększać w sposób stopniowy. W innym przypadku może dojść do pojawienia się wzdęć, biegunek i bólów brzucha.

Płyny ważnym elementem diety przy hemoroidach

Ważną zasadą, którą powinien respektować każdy chory na hemoroidy jest przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów w ciągu doby. Wynika to z faktu, iż płyny zapobiegają zaparciom i są niezbędne do prawidłowego działania błonnika pokarmowego. Aby włókno pokarmowe mogło zadziałać przyspieszająco na perystaltykę jelit, regulując rytm wypróżnień, każdego dnia należy wypijać minimum 1,5 litra płynów. Zaleca się przede wszystkim picie wody mineralnej niegazowanej, ale dozwolone są również inne rodzaje napojów (kawa, herbata, soki owocowe i warzywne).

Dieta na wzmocnienie naczyń krwionośnych

U osób chorych na hemoroidy powinno się zadbać o wzmocnienie naczyń krwionośnych. Wśród składników żywności, które działają korzystnie na kondycję i elastyczność żył wyróżnia się flawonoidy, a przede wszystkim rutynę. Wykazują one właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne. W dużych ilościach znajdują się w owocach i warzywach. Wzmacniająco na naczynia krwionośne działa również witamina C, występująca w największych ilościach w owocach róży, orzechach włoskich, natce pietruszki, czarnym bzie, truskawkach, malinach i cytrusach. Kolejnym ważnym składnikiem diety są kwasy tłuszczowe omega-3 obecne w rybach morskich, oleju rzepakowym czy siemieniu lnianym.


Przeładuj

Pierwsza scena filmu "Artyści przeciw nienawiści" zaczyna się od... przekleństw Dody! Artystka zdradza kulisy tej sytuacji

zobacz 00:49