śpiąca kobieta w ciąży
© Andrey Popov/Fotolia.com

Skuteczne sposoby na zmniejszenie bólu kręgosłupa w ciąży

śpiąca kobieta w ciąży
© Andrey Popov/Fotolia.com

Aby zmniejszyć ból pleców w ciąży warto zadbać o prawidłową postawę. Spacery w wygodnych butach i spanie z poduszką między nogami również zniwelują bóle krzyża w ciąży. Oprócz tego pomocna może się okazać aromaterapia i masaż.

 

Ból pleców w ciąży wywołuje powiększająca się macica, w której rozwija się płód. Niemały wpływ na ból kręgosłupa ma też rosnąca masa ciała oraz rozciągające się pod wpływem hormonów stawy i więzadła. Wady postawy, mało ruchu i niewygodny materac to kolejne przyczyny bólu pleców.

Prawidłowa pozycja zmniejszy ból pleców w ciąży

Siedząc na krześle należy pamiętać, żeby o oparcie opierać całe plecy. Stopy powinny być ułożone płasko na podłodze lub oparte na niskiej podpórce. Inna pozycja zwiększa napięcie mięśni szyi i pleców, powodując ból kręgosłupa.

 

  • W ciąży bardzo ważna jest właściwa postawa stojąca. Plecy powinny być proste, a łopatki oraz ramiona ściągnięte. W przeciwnym razie przesunięty środek ciężkości może powodować przeciążenia mięśni i stawów oraz ból w dole pleców.
  • Stojąc, należy równomiernie obciążyć nogi i nie garbić się. Wykonując na stojąco np. prace domowe, warto ugiąć nogę w kolanie i oprzeć ją o niski stołek lub pudełko na buty. Taka pozycja odciąży dół pleców i zniweluje ból lędźwi.
  • W pozycji stojącej powinno się unikać bezruchu. Można dreptać w miejscu, przestępować z nogi na nogę lub uginać kolana na zmianę.

W jakich butach chodzić, aby nie narzekać na ból kręgosłupa w ciąży?

Spacery w ciąży pozwalają się dotlenić i zadbać o codzienną porcję aktywności. Aby nie narzekać na ból krzyża, w ciąży najlepiej nosić buty na płaskim lub niskim obcasie (max. 4 cm). Najlepiej, aby buty były zrobione z oddychających, naturalnych materiałów. Bardzo dobrze sprawdzą się buty skórzane, sandały i płócienne buty sportowe.

W jakiej pozycji spać, by uniknąć bólu krzyża w ciąży?

Sen w ciąży, mimo iż bardzo potrzebny, może być uciążliwy. Ból pleców może powodować niewygodny materac: za twardy lub zbyt miękki. Aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się bólu kręgosłupa podczas snu, warto położyć się na boku, a między kolana wsunąć niewielką poduszkę lub wałek.

Masaż i aromaterapia na ból pleców w ciąży

Kiedy ból pleców w ciąży już się pojawi, dobrze jest zastosować klasyczny masaż ciała. Specjalista dostosuje nacisk do stanu, w jakim znajduje się ciężarna. Nie będzie ugniatał piersi, ani brzucha. Podczas masażu przyszła mama powinna leżeć na boku lub siedzieć.

 

Delikatny masaż pleców może wykonać także partner ciężarnej. Do masażu można użyć olejków, np. lawendowego lub olejku ylang-ylang. Oba wspaniale zrelaksują i złagodzą napięte mięśnie, a także wyciszą. Do domowego masażu sprawdzą się też olejki mandarynkowy, migdałowy lub z drzewa sandałowego.

Masaż powinien być wykonywany od dołu pleców w stronę szyi. Masujący powinien delikatnie gładzić plecy, wykonując okrężne ruchy.

 

Warto pamiętać, że w ciąży nie wszystkie olejki są polecane. Należy unikać np. olejku z majeranku, rozmarynu, bazylii oraz jałowca i tymianku. Mogą one nasilać wymioty, zgagę lub mdłości.


Więcej na temat ciąża
Przeładuj

Doda o karierze Viki Gabor i Roksany Węgiel. Która z młodych artystek ma szansę na karierę zagraniczną?

zobacz 01:31