kobieta w ciąży z bólem nóg
© RioPatuca Images/Fotolia.com

6 sprawdzonych sposobów na ból nóg podczas ciąży

kobieta w ciąży z bólem nóg
© RioPatuca Images/Fotolia.com

Żeby załagodzić ból nóg podczas ciąży, powinnaś regularnie się ruszać, robić masaże nóg i zażywać chłodnych kąpieli. Wprowadź też dietę bogatą w witaminy i zrezygnuj z uciskowych rajstop.

 

Niektóre objawy ciąży mogą być wyjątkowo przykre. Należą do nich bóle nóg, które zazwyczaj pojawiają się w ostatnich miesiącach przed rozwiązaniem. Odczuwalne są skurcze łydek i ich mrowienie, nogi stają się ciężkie i opuchnięte, trudno nimi ruszać. Dolegliwości nie da się zupełnie wyeliminować, ale można je znacznie załagodzić.

Przyczyny bólu nóg w ciąży

Bóle nóg w ciąży mogą być spowodowane kilkoma czynnikami:

  • kobieta tyje, od kilku do kilkudziesięciu kilogramów, dlatego nogi muszą dźwigać większy ciężar,
  • żyły intensywniej pracują, gdyż muszą sobie poradzić z dodatkową ilością krwi,
  • powiększająca się macica spowalnia krążenie krwi z nóg do serca,
  • hormony osłabiają ściany naczyń krwionośnych,
  • duża ilość krwi zalega w naczyniach krwionośnych nóg.

Regularna aktywność fizyczna pomoże złagodzić ból nóg w ciąży

Żeby zmniejszyć bolesność nóg w ciąży, zacznij regularnie uprawiać sport. Nie musi to być intensywny wysiłek, gdyż taki może zaszkodzić dziecku. Nawet umiarkowany ruch usprawni funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Spaceruj, wykonuj delikatną gimnastykę, pływaj w basenie. Jeśli masz zalecenie, by leżeć, rób rowerek w powietrzu, napinaj mięśnie łydek lub praktykuj wymachy i krążenie nóg.

Unoszenie nóg

Dzięki podnoszeniu nóg przyspieszysz przepływ krwi w stronę serca. Jeśli tylko masz okazję, połóż się, zegnij kończyny w kolanach i unieś je ponad wysokość głowy. Nogi oprzyj na szerokiej powierzchni, np. na krześle czy taborecie. Odpoczywaj w ten sposób przez kilka minut.

Masaże nóg

Masując nogi, pobudzasz krążenie i zmniejszasz obrzęki. Skrop kończyny oliwką dla niemowląt lub olejkiem eterycznym i wykonuj posuwiste ruchy, od stóp w stronę tułowia. Nie naciskaj zbyt mocno na skórę, szczególnie, gdy masz żylaki. Masaż wykonuj codziennie przez 10 minut.

Chłodne kąpiele

Zimna woda zdrowia doda – to nie mit, gdyż chłodna kąpiel wspomaga przepływ krwi i łagodzi bóle oraz opuchliznę. Codziennie rano weź prysznic letnią wodą, a na nogi sprowadź zimny strumień. Wodę kieruj od stóp w stronę tułowia i z powrotem. Powtórz tę czynność kilkukrotnie.

Zdrowa dieta

W czasie ciąży nie możesz zapomnieć o zdrowiej diecie. Dzięki niej nie przytyjesz więcej, niż zalecana norma, więc nogi nie będą obciążone. Jedz owoce i warzywa, pij wodę, zrezygnuj z fast foodów, słodyczy i kalorycznych przekąsek. Ogranicz sól, gdyż ta zatrzymuje wodę w organizmie, co z kolei spowalnia krążenie krwi.

Zmiana nawyków a ból nóg

Bolesność nóg możesz zmniejszyć wprowadzając właściwe nawyki. Rzuć palenie lub ogranicz kontakt z palaczami. Dym papierosowy może prowadzić do zakrzepicy i niedotlenienia tkanek. Pamiętaj, by nie przegrzewać nóg i stóp, gdyż sprzyja to powstawaniu obrzęków. Ogranicz gorące kąpiele, depilację woskiem, korzystanie z sauny i noszenie ocieplanego obuwia w pomieszczeniu. Zrezygnuj z zakładania uciskowych rajstop i skarpet na rzecz tych przeciw żylakowych. Stosuj chłodzące żele i kompresy na łydki.


Więcej na temat ciąża
Przeładuj

Eurowizja 2020: Kto pojedzie z Polski? Oto wszyscy kandydaci!

zobacz 00:50