Niebieski rower
Image by LifetimeStock.com

Jazda na rowerze daje niesamowite efekty – zarówno zdrowotne, jak i estetyczne. Kolarstwo – nawet rekreacyjne – odchudza, zwiększa wydolność płuc, poprawia pracę serca i dotlenia krew.

1. Jazda na rowerze a odchudzanie

Ważne jest, aby jeździć na rowerze minimum 30 minut, ponieważ dopiero po upływie tego czasu człowiek zaczyna spalać tłuszcz. Lepsza jest dłuższa, spokojna jazda niż szybka, ale krótka podróż. Jadąc pod górę rzeźbimy mięśnie, zaś pedałując równomiernie pozbywamy się tłuszczu. Jazda na rowerze będzie bardziej efektywna, jeśli na pedały będziemy naciskać przodem, a nie środkiem stopy. Przejechanie na rowerze 10 kilometrów z średnią prędkością 20 km/h pozwala spalić 400 kalorii. Kolarstwo daje efekty w walce z nadwagą, także dlatego, że przyspiesza przemianę materii. Dodatkowo, normalizuje się poziom glukozy we krwi. Jeśli jesteś łasuchem i np. zjadłeś batona, to zamiast mieć wyrzuty sumienia, wsiądź na rower – po kaloriach nie będzie śladu.

2. Kolarstwo – efekty w leczeniu chorób

Kolarstwo jest zalecane jako forma rehabilitacji nóg. Jazda na rowerze przyniesie ulgę osobom chorym na zwyrodnienie stawów oraz cierpiących na problemy z kolanami. Podczas jazdy na rowerze układ szkieletowy nie jest obciążony. Regularne wyjazdy obniżają poziom złego cholesterolu, który prowadzi do miażdżycy i chorób serca. Na rowerze może jeździć niemal każdy bez względu na wiek (jedynym wyjątkiem są osoby, u których zdiagnozowano zaawansowane schorzenia układu krążenia, bardzo poważne choroby stawów i kręgosłupa).

3. Jazda na rowerze – oszczędność czasu i pieniędzy

Jeśli dojazd autem do szkoły czy pracy zamienisz na przejazd rowerem, zyska nie tylko twoje ciało, lecz także portfel. Efekty w postaci zaoszczędzonych funduszy zauważysz dość szybko. Paliwo, przeglądy serwisowe, ubezpieczenie i części samochodu są bardzo kosztowne. Możesz równie dobrze nie rezygnować zupełnie z samochodu – jeśli nawet częściowo przerzucisz się na rower, i tak odczujesz przypływ gotówki. Dodatkowo, w miastach w godzinach szczytu, np. koło godziny 7.30 i 16, unikniesz stania w korkach.

4. Rower na poprawę samopoczucia

Jazda na rowerze daje efekt w postaci odprężenia – możemy podziwiać piękne krajobrazy oraz pozbywamy się stresu. W trakcie jazdy wydzielają się endorfiny – hormony odpowiedzialne za odczuwanie szczęścia i stan zrelaksowania. Jeśli lubisz wyróżniać się w tłumie, wybierz np. rower stylizowany na retro – przechodnie na pewno będą spoglądać z zaciekawieniem. Jeżdżąc na rowerze, nie zatruwasz powietrza spalinami. Jesteś bliżej natury, masz więc dodatkową frajdę.

5. Jazda na rowerze zwiększa efektywność pracy

Dotleniony mózg lepiej funkcjonuje. Wypoczęty jesteś bardziej skoncentrowany i wydajniej pracujesz, a także lepiej znosisz stres. Na zyski nie trzeba długo czekać. Szef będzie na pewno zadowolony, a to daje szansę na awans.

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki