kobieta startująca do biegu
Image by LifetimeStock.com

TBC to metoda ćwiczeń dla osób, które dopiero rozpoczynają uprawianie sportu. Treningi są bardzo lekkie, mimo to skutecznie spalają tkankę tłuszczową, zwłaszcza na udach i brzuchu. TBC jest jedną z najbardziej relaksujących form aktywności fizycznej, bo ćwiczenia wykonywane są przy energetycznej muzyce, która – tak samo jak wysiłek – wyzwala endorfiny.

Co to jest TBC?

TBC, czyli Total Body Conditioning to ćwiczenia, mające na celu modelowanie całego ciała. Na trening składają się kilkunastominutowa rozgrzewka, godzinny trening w rytm muzyki oraz seria ćwiczeń rozciągających na koniec. W zasadniczej części TBC wykonuje się proste układy choreograficzne, które pobudzają kolejno wszystkie mięśnie – od barków po łydki. Wiele zależy od kolejności ćwiczeń i ich różnorodności, dlatego najlepiej zaczynać treningi TBC pod okiem doświadczonego trenera, który pokaże, w jaki sposób pobudzać mięśnie, aby ich nie nadwyrężyć i nauczy korzystania z dodatkowych sprzętów tj. hantli, gum czy stepów.

Efekty TBC

TBC to trening aerobowy i wzmacniający. Poprawia kondycję i wydolność oddechową, dodaje sił mięśniom i kościom, rzeźbi sylwetkę i pozwala pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej (w ciągu jednego treningu można spalić do 600 kcal). Oprócz tego TBC sprawia, że efektywniej zaczyna pracować układ krążenia, dzięki czemu skóra staje się lepiej ukrwiona i bardziej elastyczna. Rezultaty ćwiczeń widoczne są po kilku tygodniach, o ile treningi idą w parze ze zdrową dietą. Najlepiej zaczynać od 2 serii w ciągu tygodnia, w miarę wzmacniania kondycji można zwiększyć liczbę treningów do 5.

Trening TBC: dla kogo?

TBC przynosi dobre efekty zwłaszcza w walce z cellulitem i obwisłymi fałdami na brzuchu po ciąży. Często decydują się na niego również seniorzy, ponieważ nie wymaga dużej sprawności i kondycji fizycznej, a ćwiczenia, które się na niego składają nie są skomplikowane ani forsujące. Z tego samego powodu na trening TBC mogą sobie pozwolić także kobiety w niezaawansowanej ciąży i osoby ze zwyrodnieniami kręgosłupa, zwłaszcza, że można dostosować tempo i obciążenia do własnych możliwości. Wszystkie te zalety TBC sprawiają, że jest on jednym z najchętniej wybieranych rodzajów treningu dla osób rozpoczynających ćwiczenia. W ten sposób swoją przygodę z fitnessem zapoczątkowała także Ewa Chodakowska, która podkreśla, że aby trening był efektywny, trzeba stale podnosić sobie poprzeczkę, bo organizm szybko przyzwyczaja się do regularnie uprawianej formy aktywności fizycznej. 


Więcej na temat trening modelowanie sylwetki