Kobieta i mężczyzna ćwiczą na polu
Image by LifetimeStock.com

Szybki marsz jest doskonałym ćwiczeniem szczególnie dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą biegać, a lubią aktywność na świeżym powietrzu.

 

Dzięki chodzeniu wspaniale dotleniamy organizm, a jeżeli tętno jest lekko przyspieszone, wówczas kalorie spalane są dużo szybciej niż podczas biegu bez lekkiej zadyszki. Szybki marsz to też doskonały sposób na trening kardio.

Szybki marsz – korzyści zdrowotne

Spalanie kalorii to najczęściej największy motywator do uprawiania jakiejkolwiek formy aktywności fizycznej. Dzięki chodzeniu krew w wyniku dotlenienia jest rzadsza, przez co dociera do większości komórek, procesy detoksykacyjne przebiegają sprawniej, poziom erytrocytów wzrasta, dzięki czemu czujemy się lepiej. Wzrasta też szybkość reakcji, nie mamy problemów z koncentracją i ze snem. Ryzyko wystąpienia chorób związanych z zakrzepami znacznie się zmniejsza, układ krwionośny i oddechowy pracują sprawniej. Dzięki regularnym marszom proporcje między tkanką tłuszczową a tkanką mięśniową się zmieniają – na korzyść mięśni.

Jak spalić więcej kalorii podczas maszerowania?

Ile kalorii spalamy podczas energicznego, szybkiego chodzenia? Około 200 kcal w czasie półgodzinnej aktywności, lecz warunkiem jest odpowiednia prędkość – minimum 4 km na godzinę i przyspieszone tętno, czyli lekka zadyszka. Aby marsz był skutecznym treningiem kardio nastawionym przede wszystkim na redukcję tkanki tłuszczowej, można go wzbogacić o kilka elementów.

 

Chodzenie z kijkami treckingowymi lub nordic walking to z pewnością efektywniejszy rodzaj marszu ponieważ angażowane są wówczas intensywnie górne partie ciała, przy okazji odciążamy też stawy. Wchodzenie pod górę to również dobry sposób na zwiększenie spalania kalorii. Jeżeli z 35 minutowego marszu 15 minut przeznaczymy na wejście pod lekko wzniesioną górkę, spalimy około 100 kcal więcej. Słuchając muzyki jesteśmy w stanie wędrować dłużej o około 10% niż bez niej. Pamiętajmy, aby sukcesywnie zwiększać tempo lub czas przeznaczony na marsze, wówczas z pewnością pozbędziemy się nadmiaru tłuszczyku – pod warunkiem, że będziemy również stosować odpowiednio zbilansowaną dietę.

 

Kalorie spalane są również około 15-20 minut po spacerze w sposób szybszy niż to ma miejsce zazwyczaj.