Yin joga
© Vittaya_25/Fotolia.com

Yin joga – joga powięziowa doskonała dla osób mających problemy ze stawami

Yin joga
© Vittaya_25/Fotolia.com

Yin joga jest też zwana jogą powięziową. To jeden z rodzajów jogi dla początkujących. Yin joga pojawiła się na Zachodzie w latach 70. XX wieku.

 

Jest to łagodna forma hatha jogi stworzona przez miłośnika sztuk walki Pauliego Zinka. Przy tworzeniu jogi powięziowej inspirował się tradycją Dao Yin, starożytną medycyną chińską oraz Kung Fu.

Yin joga – najważniejsze informacje

Yin joga to działania w obrębie więzadeł, ścięgien i kości, szczególnie w okolicy stawów biodrowych, miednicy i dolnej części kręgosłupa. Obejmują pracę z powięzią, czyli błoną okalającą nerwy, mięśnie, organy i kości. Łączy ona wszelkie elementy ciała, przez co ma ogromny wpływ na sylwetkę. Odpowiada też za ewentualne dolegliwości. Yin joga polega na przyjęciu pozycji, czyli asany i pozostaniu w niej od 2 do nawet 20 minut. To o wiele dłużej niż podczas praktyki tradycyjnej jogi. Skuteczność zajęć jest największa, kiedy mięśnie są nierozgrzane. Dzięki temu oddziaływanie asan przenosi się na elementy okołostawowe i powięź. Zwiększa to ukrwienie oraz odżywienie wszelkich struktur stawowych. Długie pozostawanie w asanach ułatwia rozluźnienie i zmniejszenie napięcia powstającego w mięśniach podczas ich rozciągania. Podstawowy cel praktykowania yin jogi to większy ruch w stawach. Poprawia też funkcjonowanie narządów wewnętrznych i zwiększa odporność organizmu. Ma korzystny wpływ na stan umysłu oraz zwiększa równowagę energetyczną. Pobudza bowiem energię życiową qi, która jest przeciwwagą dla wykorzystywanej na co dzień, energetycznej i dynamicznej energii yang. Jogę powięziową może praktykować każdy. Jest idealnym rozwiązaniem dla osób mających kłopoty ze stawami. Doskonale uzupełnia też dynamiczne formy jogi oraz pomaga rozluźnić mięśnie osobom, które intensywnie trenują.

Kiedy najlepiej praktykować jogę powięziową?

Yin jogę najlepiej praktykować rano, kiedy mięśnie są jeszcze nierozgrzane. Zapewnia to najlepszy wpływ długotrwałego pozostawania w asanach. Można ćwiczyć także wieczorem, jednak wtedy mięśnie są wydłużone po całym dniu aktywności i efekt nie jest już tak wspaniały. Późna pora sprzyja jednak wyciszeniu i uspokojeniu umysłu, które także zapewnia joga powięziowa. Warto ją praktykować także w lecie i na wiosnę, kiedy to siły yang przeważają w naszym życiu. Dzięki zajęciom yin jogi można zrównoważyć te dwa bieguny. Długie pozostawanie w asanach jest korzystne po długotrwałej podróży, kiedy to mięśnie i stawy są zesztywniałe. Kiedy w życiu dużo się dzieje, w dodatku w zawrotnej prędkości, także warto wziąć udział w zajęciach jogi yin. Pozwoli się wyciszyć i zmniejszyć natłok myśli.

Zalety uprawiania yin jogi

Yin joga to wspaniały sposób na odprężenie i rozluźnienie. Zwiększa zakres wykonywanych ruchów, poprawia stabilność stawów i uelastycznia tkankę łączną. Zapewnia zarówno fizyczny, jak i psychiczny odpoczynek. Joga powięziowa ułatwia samopoznanie oraz zwiększa cierpliwość i poprawia koncentrację. Zapewnia harmonię i równowagę życiową.

Przeładuj

Klaudia El Dursi z "Hotelu Paradise" urodziła dwoje dzieci, a ma idealną sylwetkę! Dieta? Ćwiczenia? Zdradziła swój sposób!

zobacz 03:13