Taniec na rurze
© anastasiasku/Fotolia.com

Pole dance, czyli taniec na rurze to akrobatyczny sport – jak zacząć trenować?

Taniec na rurze
© anastasiasku/Fotolia.com

Pole dance, czyli taniec na rurze wykorzystuje siłę, rozciągnięcie oraz koordynację. Triki wykonywane na pionowym drążku są widowiskowe. Na pierwszy rzut oka niektóre z nich wydają się niemożliwe do wykonania.

 

Podstawowy kurs pole dance obejmuje zasady bezpieczeństwa, najważniejsze chwyty i sposoby wspinania się na rurę. Na treningach poznasz również figury, które można wykonać na pionowym drążku: kołyskę, łyżwiarkę, czy aniołka.

 

Po kursie podstawowym pole dance powinnaś potrafić wejść na rurę i zejść z niej w bezpieczny sposób. Nauka odbywa się na drążkach obrotowych i statycznych. Część szkół wybiera na początku tylko rury statyczne.

Nauka wchodzenia na rurę

Aby wykonać figurę pole dance najpierw należy wejść na drążek. Są dwa sposoby na to, aby się na niego wspiąć. Wejście podstawowe (basic climb) i wejście boczne.

 

Przy wejściu podstawowym najpierw złap rurkę obiema rękami. Zrób przysiad i przyklej piszczel silniejszej nogi z przodu rurki. Obejmij rurę z tyłu przyciskając do niej łydkę drugiej nogi. Wyprostuj nogi i złap rurkę wyżej. Znów zrób przysiad, podciągając nogi do góry i obejmując nimi rurkę. Powtarzaj ten ruch dotąd, aż znajdziesz się na wybranej wysokości.

 

Aby dostać się na rurę wejściem bocznym, najpierw złap ją obiema rękami. Następnie zegnij jedną nogę i umieść ją na rurze tak, aby drążek znajdował się możliwie najwyżej pod kolanem. Drugą, prostą nogę przyłóż do rury ukosem, tak aby dotknąć jej piszczelem. Unosząc się lekko na rękach zaczep zgiętą w kolanie nogę wyżej. Drugą nogę również unieś nieco wyżej.

Jakie figury obrotowe (spiny) poznasz na podstawowych zajęciach pole dance?

  • Strażak (fireman) – jest to również sposób zejścia z rury, wykonywany w obrocie. Rurę złap obiema rękami, obejmij ją też udami. Kolana zegnij. Kontrolując uścisk rury udami, powoli zjedziesz z rury.
  • Krzesełko (chair spin). Aby wykonać tę figurę pole dance, stań bokiem do rury, np. z prawej strony. Złap ją prawą ręką na wysokości twarzy, a lewą ręką na wysokości talii, pod kątem 90 stopni. Zegnij nogi w kolanach również pod kątem prostym. Obrót w tej figurze wykonasz, jeśli zrobisz zamach nogą zewnętrzną, a odepchniesz się od podłoża nogą stojącą bliżej drążka.
  • Hak przodem (front back). By zaczepić się z przodu rury stań bokiem i złap ją ręką znajdującą się bliżej rury na wysokości twarzy. Następnie zaczep się kolanem zgiętej nogi wewnętrznej o rurę.
  • Hak tyłem (back hook). Do zrobienia tej figury również powinnaś stanąć z boku rury, złapać ją tak, aby znalazła się pod pachą. Kolanem nogi wewnętrznej zaczep się o rurę.
  • Karuzela (carousel spin). Aby zrobić karuzelę, stań przed rurą i złap ją silniejszą ręką jak najwyżej. Słabszą rękę ułóż na wysokości bioder w taki sposób, aby dłoń była skierowana do dołu, a palec wskazujący był wyprostowany i podtrzymywał chwyt. Nogi rozszerz i ugnij w kolanach.

Jakich figur statycznych nauczysz się na podstawowych zajęciach pole dance?

  • Balerina – aby ją zrobić, stań obok rury i zaczep się wewnętrzną nogą ugiętą w kolanie o drążek. Ręce unieś i zrób skłon w przeciwną stronę niż noga zaczepiona o rurę.
  • Wąż (snake). To figura, którą również wykonuje się ze stania. Stań przed rurą i złap ją kolanami. Przejdź z jednej strony rury do przodu tak, aby rura znalazła się pod pachą, a ręka z przodu. Rozłóż wyprostowane ręce na boki.
  • Łyżwiarka (skater). Wejdź na rurę wejściem podstawowym. Zaczep się prawą stopą o nią. Przyłóż do drążka piszczel prawej nogi. Przytrzymuj się rury prawą ręką. Drugą nogę odegnij do tyłu i złap stopę ręką.
  • Krzyż (crucifix). Tę figurę można wykonać zarówno stojąc na podłodze (crucifix stand) jak i po wejściu na drążek (crucifix climb). Wejdź na rurę bądź stań przy niej w pozycji, gotowej do wspinania. Ułóż piszczel prawej nogi przy rurze, łydką lewej nogi obejmij rurę z tyłu. Mocno ściśnij rurę udami i rozłóż ręce na boki.
  • Aniołek (angel). Do tej figury należy użyć wejścia bocznego. Wejdź na prawą stronę. Kiedy już znajdziesz się na odpowiedniej wysokości, złap się prawą ręką nad zgiętą prawą nogą. Udo lewej nogi ułóż z tyłu rury, prostopadle do podłogi. Lewą ręką złap drążek pod lewą nogą w taki sposób, aby dłoń była ułożona do dołu, a palec wskazujący był wyprostowany. Jeśli czujesz się komfortowo, możesz puścić górną rękę.

Kiedy opanujesz daną figurę na jedną stronę, postaraj się ją wykonać również na drugą, aby równomiernie wzmocnić ciało.

 

Na tym filmiku można obejrzeć podstawowe figury i chwyty w pole dance: 


Więcej na temat trening modelowanie sylwetki
Przeładuj

Jak Paula Tumala zareagowała na wieść o ciąży bliźniaczej? Taka reakcja to zupełna normalność!

zobacz 01:36