basen
Flickr/appaIoosa/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Pływanie spala tłuszcz, ujędrnia ciało i przyspiesza metabolizm. Co ważne, jest to trening, który nie obciąża nadmiernie stawów. Dowodem na to są badania amerykańskich naukowców z Lionfitness i atrakcyjne sylwetki zawodowych pływaków.

 

Naukowcy poddali badaniom osoby uprawiające pływanie i te, które praktykowały inny rodzaj fitnessu. Okazało się, że pływacy mają mniej tłuszczu i większą masę mięśni od sportowców z drugiej grupy.

Pływanie wzmacnia aktywne partie ciała

 

W czasie pływania do pracy zaangażowanych jest wiele mięśni (m. in. tułowia, ramion, nóg), które wzmacniają się. Towarzyszy temu szybkie tempo spalania kalorii w trakcie treningu i jeszcze po nim. Niezależnie od wybranego stylu można w ciągu godziny spalić 500 kcal, pływając w tempie umiarkowanym. Osoby, które preferują energiczne tempo, spalą 700 kcal w ciągu 60 minut. Wynika to z tego, że ruch w wodzie wymaga od pływaka większego wysiłku niż aktywność, która odbywa się w powietrzu.

Pływanie wpływa na młody wygląd

Osoby, które preferują codzienny wysiłek w wodzie, nie muszą obawiać się kontuzji, których można nabawić się na przykład w czasie treningów biegowych. Opór wody spowalnia tempo wykonywania ruchów. Dodatkowo pływanie działa odmładzająco. Wieloletni pływacy mogą poszczycić się ciałem o nawet 20 lat młodszym niż wynika to z metryk. Ich parametry, takie jak ciśnienie krwi, sprawność serca i poziom cholesterolu, są podobne do tych, które mają młodsze osoby.

Styl pływania a odchudzanie

Najwięcej kalorii można spalić, pływając kraulem. Dzięki stylowi grzbietowemu możliwe jest wzmocnienie pleców i poprawienie postawy ciała. Żabka natomiast wzmacnia wewnętrzną stronę ud i biodra.

Jak schudnąć, ćwicząc na basenie?

Aby stracić na wadze, należy odpowiednio długo i energicznie pływać. Kluczem jest też regularność. Warto zacząć od krótkich 15-minutowych sesji 3 razy w ciągu tygodnia. Stopniowo należy jednak zwiększać czas pływania i liczbę dni treningowych, dążąc do 6 sesji tygodniowo trwających do 45 minut. Takie systematyczne i sukcesywne zwiększanie długości i liczby sesji pozwoli uniknąć przemęczenia.

 

W celu zrzucenia jak największej liczby kilogramów, treningi powinno się urozmaicać, to znaczy pływać różnymi stylami. Czasami można skorzystać z deski albo gimnastykować się w basenie, ćwicząc aqua aerobik.

 

Niewysoka temperatura wody w basenie wzmaga apetyt, dlatego po jego opuszczeniu warto pamiętać, aby się nie objadać. Wystarczy zjeść owoc i jogurt naturalny.

Wpływ pływania na zdrowie

Regularna aktywność w basenie przynosi korzystne rezultaty dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Pływanie poprawia samopoczucie i obniża poziom stresu. Ta forma aktywności, przyspieszając metabolizm, wpływa na poprawę stężenia cholesterolu we krwi. Pływacy rzadziej niż osoby nieuprawiające pływania mają nadciśnienie.