Kobieta w białym stroju wykonuje ćwiczenia pilatesu.
©Gelpi/Fotolia

Trening pilatesu łączy w sobie elementy ćwiczeń izometrycznych, jogi i baletu. Wzmacnia mięśnie – szczególnie mięśnie odpowiedzialne za stabilizację kręgosłupa, mięśnie głębokie i posturalne. Efekty pilatesu to poprawa gibkości i elastyczności organizmu, korekcja wad postawy i zwiększenie sprawności fizycznej. Ćwiczenia pilatesu podnoszą świadomość własnego ciała.

Efekty pilatesu – wzmocnienie mięśni, poprawa postawy

Pilates to trening fizyczny, który ma na celu poprawę elastyczności i rozciągnięcie mięśni. Ten system ćwiczeń został wymyślony przez niemieckiego sportowca – Josepha Pilatesa. Trening pilatesu łączy w sobie elementy ćwiczeń izometrycznych (wzmacniających), baletu i jogi. Ćwiczenia mają wzmacniać mięśnie – szczególnie mięśnie brzucha, pleców i pośladków, ale bez rozbudowywania masy mięśniowej. Trening pilatesu wzmacnia także mięśnie dna miednicy i mięśnie podtrzymujące macicę i pęcherz. W efekcie regularnych treningów pilatesu kręgosłup jest odciążony, postawa ciała poprawiona (pilates wzmacnia mięśnie podpierające kręgosłup i stabilizujące sylwetkę), a ciało bardziej elastyczne. Pilates obniża poziom stresu. Pozytywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie osób ćwiczących. Poprawia kondycję ruchową i koncentrację. Ćwiczenia pilatesu zalecane są osobom po przebytych kontuzjach, ponieważ pomagają odzyskać sprawność organizmu. Trening pilatesu mogą wykonywać wszyscy.

Ćwiczenia pilatesu – relaks i rozluźnienie

W trakcie wykonywania ćwiczeń pilatesu należy się rozluźnić i zrelaksować. Osoba ćwicząca powinna próbować skoncentrować się na własnym oddechu i kontrolować przeponę. Trening pilatesu rozpoczyna się 10 minutową rozgrzewką i składa się zwykle z 7-8 ćwiczeń trwających około 50-60 minut do 90 minut. Każde ćwiczenie wykonywane jest około 10 razy. Najlepsze efekty treningu przynosi regularne wykonywanie ćwiczeń pilatesu – 2-3 razy tygodniowo. Przy takiej częstotliwości treningów pilatesu, pierwsze efekty pojawiają się po 10-20 sesjach. Postępy w pilatesie nie polegają na coraz większej liczbie wykonanych powtórzeń, a na bardziej świadomym i zsynchronizowanym wykonywaniu ruchów.  

Więcej na temat trening gimnastyka zdrowotna