Atrakcyjna kobieta biega po świeżym powietrzu.
©Syda Productions/stock.adobe.com

Sport to zdrowie pod warunkiem, że uprawiany jest z głową. Naturalne po zimowych, chłodnych i pochmurnych miesiącach, każdy amator biegania, marzy o treningu w promieniach słońca. Tymczasem bardzo szybko wiosenne dni zaczynają przypominać letnie upały. Dlatego przypominamy o odpowiednim zabezpieczeniu!

 

Trening w ciepłe dni, zwłaszcza w miejscach mocno nasłonecznionych, to nie tylko wystawianie skóry na działanie niebezpiecznych promieni UVB, ale narażanie organizmu na wzmożony wysiłek fizyczny w wysokiej temperaturze. Zawsze należy mieć świadomość ryzyka, jakie niesie taka aktywność.

 

Jak zabezpieczyć skórę przed słońcem?

 

Promienie UVB negatywnie oddziałują na organizm człowieka - są w stanie uszkodzić strukturę DNA. Nie tylko powodują ślepotę, ale inicjują zmiany o charakterze nowotworowym. Pierwszym niepokojącym objawem zbyt długiej ekspozycji na ich działanie jest widoczne zaczerwienienie skóry - poparzenie. Na skutek ich działania może zostać osłabiona odporność całego organizmu. Poza tym skóra bardzo szybko traci elastyczność (uszkodzenia włókien kolagenowych). Pojawiają się widoczne zmarszczki i inne oznaki fotostarzenia.

 

Tymczasem przed promieniami UVB można w bardzo prosty sposób się chronić. Wystarczy krem z filtrem - najlepiej wysokim np. 50. O ile ładna opalenizna jest bardzo kusząca, to na pierwszym miejscu należy postawić na własne zdrowie. Warto zaopatrzyć się w krem przeznaczony dla sportowców - zazwyczaj ma on zwiększoną odporność na warunki zewnętrzne np. wilgoć, pot itp.

 

Równie ważny jest ubiór. Jeśli wiemy, że trasa przebiega w nasłonecznionym miejscu, można wybrać przewiewną, ale zakrywającą ciało odzież sportową. Odradzamy treningi w samo południe lub w wyjątkowo upalne dni.

 

Trening w wysokich temperaturach - czy szkodzi?

 

Wysiłek, któremu poddawany jest organizm w wysokiej temperaturze, może bardzo łatwo prowadzić do jego przegrzania, o czym często zapominamy. Pojawia się wówczas zmęczenie i postępujące ogólne osłabienie. Charakterystycznym objawem są zawroty głowy i bóle migrenowe. Mroczki przed oczami są zdecydowanie objawem udaru.

 

Warto pamiętać, że reakcje organizmu mogą być bardzo indywidualne, dlatego zanim wyjdziemy na trening w ciepły dzień, warto się właściwie przygotować. Poza kremem z filtrem, konieczne jest właściwe nawodnienie - podczas wysiłku ilość przyjmowanych płynów musi być większa, ponieważ intensywniej się pocimy, zwłaszcza, kiedy mimo wysokiej temperatury, jest duża wilgotność powietrza.

Więcej na temat pielęgnacja skóry Bieganie