Kobieta ćwiczy jogę
© vadymvdrobot/Fotolia.com

Joga hormonalna – naturalna broń w walce z niedoborem estrogenu

Kobieta ćwiczy jogę
© vadymvdrobot/Fotolia.com

Joga hormonalna to zestaw ćwiczeń przeznaczonych dla kobiet. Udział w zajęciach ma na celu przywrócenie równowagi w gospodarce hormonalnej. Asany (pozycje w jodze – ćwiczenia fizyczne) i pranaymaja (techniki oddechowe) pobudzają do pracy gruczoły dokrewne – jajniki, przysadkę, nadnercza i tarczycę. Dzięki jodze hormonalnej okres menopauzy może przebiegać bezobjawowo.

 

Zajęcia z jogi hormonalnej stworzyła w latach 90. XX wieku Dinah Rodrigues - nauczycielka jogi z Brazylii.

Joga hormonalna tylko dla kobiet

Joga hormonalna to ćwiczenia oddechu, koncentracji i relaksacji. Zajęcia przeznaczone są wyłącznie dla kobiet, których organizm produkuje zmniejszoną ilość estrogenu – przede wszystkim pań po 35. roku życia, cierpiących na niedoczynność tarczycy lub leczących się na niepłodność. Joga hormonalna wpływa w szczególności na jajniki, przysadkę, tarczycę i nadnercza.

Cele jogi hormonalnej

Ćwiczenia działają zarówno profilaktycznie, jak i terapeutycznie. Joga hormonalna zapobiega skutkom obniżonego poziomu estrogenu w organizmie: wahaniom nastroju, uderzeniom gorąca, migrenom, problemom ze snem, suchością skóry i pochwy, obniżonemu libido, kłopotami z koncentracją i trudnościami w zapamiętywaniu. Ćwiczenia zapewniają lepszą sprawność fizyczną i emocjonalną.

Ćwiczenia w jodze hormonalnej

Zajęcia trwają zwykle 90 minut. Kobiety leżą na matach pod kocami. Na jogę hormonalną warto zabrać ze sobą także małą poduszkę.

 

Oto przykładowy przebieg treningu:

  • Wyciszenie.
  • Powitanie słońca – ćwiczenia, których celem jest rozciągnięcie stawów i wzmocnienie ciała, zwłaszcza mięśni pleców i brzucha.
  • Asany – pozycje w jodze, ćwiczenia fizyczne.

- przykładowe ćwiczenie nr 1 - uczestnicy siedzą z jedną nogą wyprostowaną, drugą ugiętą i tułowiem skręconym w bok. Szybki oddech powoduje masaż narządów wewnętrznych;

- przykładowe ćwiczenie nr 2 – mahasana (skręty w bok) – uczestnicy klęczą, dłonie mają zwinięte w pięść, trzymają je z tyłu głowy. Wstrzymując oddech pochylają tułów w prawo, kierując prawy łokieć ku podłodze i jednocześnie przesuwając biodra w lewo. Następnie wykonuje się ruch w lewo – tułów kierowany jest w lewo, a biodra w prawo. Ostatnim etapem ćwiczenia jest wychylenie się do przodu i do tyłu.

  • Pranaymaja, czyli oddech życia – ćwiczenia koncentrują się na prawidłowym oddychaniu, czyli wciąganiu brzucha na wdechu, pełnym oddechu przez przeponę.

 

Przez pierwszy miesiąc zaleca się branie udziału w codziennych zajęciach. Później można uczestniczyć w jodze hormonalnej 2-3 razy w tygodniu. Przed pierwszymi zajęciami warto pójść do lekarza i zrobić badania hormonalne. Cena za jedno spotkanie to 20-30 złotych.


Więcej na temat trening gimnastyka zdrowotna Joga
Przeładuj

Ania z "Hotelu Paradise" jest zadowolona z tego jak wypadła w programie? To naprawdę szczere wyznanie uczestniczki

zobacz 02:11