kobieta robi pompki na betonowym podłożu
©dbunn/Fotolia

Kalistenika jest techniką opartą na wykonywaniu ćwiczeń, podczas których wykorzystuje się masę własnego ciała. Dzięki temu kalistenika jest bezpieczna dla organizmu, nie obciąża go ponad możliwości. Starożytny historyk, Herodot, podaje, że ten trening wykorzystywali już Spartanie przed bitwą pod Termopilami.

 

Trening kalisteniki ma za zadanie nauczyć się panowania nad ciałem jako całością – angażuje wszystkie mięśnie i stawy. Głównym celem jest poprawienie kondycji organizmu i przygotowanie do trudniejszych ćwiczeń, jednak siłą rzeczy wpływa także na przyrost masy mięśniowej. Jak każdy trening, także kalastenika zakłada pewien progres, jednak nie polega on na wykonywaniu coraz większej liczby powtórzeń, a na robieniu coraz trudniejszych i bardziej skomplikowanych ćwiczeń.

Gdzie trenować kalistenikę?

Wszystkie ćwiczenia można wykonać w domu. Kalistenika w porównaniu do innych treningów siłowych nie wymaga właściwie żadnego specjalistycznego sprzętu – przyda się jedynie drążek, natomiast funkcję innych sprzętów z powodzeniem mogą pełnić meble. Niepotrzebne są drogie atlasy czy hantle. W oparciu o kalistenikę powstał rodzaj treningu, który do wykonywania ćwiczeń wykorzystuje elementy zabudowy miejskiej – street workout. Traktowany jest jako trening siłowy przy uprawianiu różnych sztuk walki czy parkouru. Jak widać, w uprawianiu aktywności fizycznej ograniczać może jedynie wyobraźnia.

Jak trenować kalistenikę?

Jest wiele sposób na to, by trenować kalistenikę . Do najbardziej podstawowych ćwiczeń należą pompki i przysiady – z czasem coraz trudniejsze, np. na jednym ręku, z klaskaniem lub… stojąc na rękach. Oczywiście ten ostatni wariant jest przeznaczony dla naprawdę zaawansowanych zawodników. Dla początkujących zwykłe pompki lub tzw. damskie pompki wystarczą, ponieważ siłę, wytrzymałość i elastyczność należy budować stopniowo. Aby ćwiczyć mięśnie ramion najczęściej stosuje się różnego rodzaju podnoszenia – przydaje się do tego zamontowany we framudze drzwi drążek, ale jeśli nie możesz sobie na to pozwolić, wystarczy wykorzystać stół i leżąc podciągać się na nim. Trenując na zewnątrz możesz wykorzystać do podciągania trzepak na dywan, gałąź drzewa (tylko solidną!), różnego rodzaju belki lub, jak podczas street workoutu, szukając naturalnych przyrządów do ćwiczeń na mieście – nawet na placu zabaw. Wtedy jednak wybieraj na ćwiczenia taką porę, by nie przeszkadzać dzieciom, dla których pierwotnie zostały takie miejsca zbudowane…