Biegnący ludzie
Image by LifetimeStock.com

Wiele początkujących osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w sporcie, zadają pytanie, jak uniknąć zakwasów po ćwiczeniach. Przede wszystkim należy pamiętać, że solidna rozgrzewka i ćwiczenia rozciągające pomogą zapobiec odkładaniu się kwasu mlekowego.

 

Zakwasy powstają podczas intensywnego wysiłku fizycznego, który najczęściej zostaje wykonany bez uprzedniego rozgrzania lub późniejszego rozciągania. Wypłukanie kwasu mlekowego z mięśni tuż po zakończeniu aktywności fizycznej powoduje późniejszy ich ból, który pojawia się 2-3 dni po treningu. Ból mięśni utrzymać się może nawet do tygodnia. W medycynie zakwasy określa są jako zespół opóźnionego bólu mięśniowego.

Jak uniknąć zakwasów: aktywność po aktywności

Skuteczne sposoby na zakwasy:

  • Rozgrzewka – wystarczy kilka przysiadów, pompek (nawet damskich), pajacyków i wymachów rąk do przodu i do tyłu, aby rozgrzać mięśnie przed treningiem i nie martwić się zakwasami.
  • Rozciąganie – po wykonanym treningu nie należy od razu kłaść się wygodnie na łóżku i odpoczywać. Aby mięśnie się nie zastały należy rozciągnąć je – skłony, przyciąganie kolan do klatki piersiowej czy wyciąganie jak najwyżej rąk do góry. Łatwe i przyjemne ćwiczenia pomogą ci uniknąć bólu.
  • Picie wody w dużych ilościach – nawodniony organizm podczas treningu jest bardzo odporny na wypłukiwanie się kwasu mlekowego, a dodatkowo zabezpieczy przed skurczami mięśni.
  • Regularność – regularne treningi chronią przed zakwasami, ponieważ organizm, który jest przygotowany do wysiłku, wypracuje sobie mechanizm obrony przed wypłukiwaniem kwasu mlekowego z mięśni.

 

Należy pamiętać, że intensywne ćwiczenia raz na jakiś czas („z doskoku”) mogą spowodować zmęczenie organizmu i zakwasy. Wypracowanie regularności w treningu i zastosowanie się do zasad przygotowania organizmu do wysiłku fizycznego pomogą skutecznie uniknąć bólu mięśniowego.

 

Więcej na temat trening