Sportowiec zawiązuje buta
©Asia Yakushevich/Fotolia

Wydłuż krok podczas joggingu lub zwiększ liczbę kroków na minutę, a zobaczysz jak szybko umiesz biegać. Nie zapomnij o odpowiednim przygotowaniu ciała oraz treningu interwałowym, który przygotuje kondycyjnie organizm do wzmożonego wysiłku.

 

Przeciętny człowiek wykonuje ok. 80 kroków na minutę podczas biegu. Jeśli chcesz szybciej biegać, możesz pozostać przy tej liczbie, jednak musisz wydłużyć swój krok podczas biegu. Jest również inna technika na szybszy bieg - możesz zwiększyć liczbę kroków. Doświadczeni biegacze wykonują ich aż ok. 180 na minutę, zwiększając jednocześnie wydolność organizmu poprzez wzmożony i szybki oddech.

5 skutecznych trików, jak szybko biegać

Bieganie to duży wysiłek fizyczny, ponieważ jogging angażuje do pracy wszystkie partie ciała, dlatego przed samym biegiem warto wykonać krótką rozgrzewkę: podskoki, pajacyki, wymachy rąk i nóg. Co jeszcze jest ważne, aby zacząć szybko biegać:

1. Oddech – musisz oddychać intensywnie współgrając z własnym ciałem. Gdy przyśpieszasz, wdech i wydech również muszą podążyć za tempem kroku. Pamiętaj, że wdycha się powietrze nosem, a wydycha ustami.

2. Odpoczynek – człowiek nie jest maszyną, którą można od razu zaprogramować na szybkie obroty i zwiększenie prędkości. Aby zacząć szybko biegać, rozpocznij trening od kilometra szybkiego biegu, a następnie maszeruj przez ok. pół kilometra. Pozwolisz odpocząć organizmowi, ale również nabierzesz sił na następny kilometr sprintu. Całość powtarzaj tak długo, jak długo jesteś w stanie biec. Jest to dobry wstęp do właściwego treningu interwałowego, który wymaga więcej energii, gdyż przeplata się w nim sprint i wolniejszy bieg.

3. Trening interwałowy – aby zwiększyć ogólną kondycję ciała, zacznij uprawiać trening interwałowy. Oznacza to, że będziesz przeplatać sprint z wolniejszym bieganiem, a nawet marszem czy powolnym i spokojnym spacerem. Taki trening należy ułożyć zgodnie ze swoimi potrzebami i możliwościami – mogą to być np. interwały dwuminutowe.

4. Biegaj na pięcie. Wielu doświadczonych biegaczy twierdzi, że bieganie na całej stopie angażuje bardziej mięśnie łydki i stopy oraz stawu skokowego niż sprint na pięcie.

5. W grupie siła. Nie bez przyczyny wymyślono takie powiedzenie, które sprawdza się dobrze w sporcie. Biegnąc w grupie samoistnie przyśpieszasz, starając się nadążyć za liderem. Inne osoby motywują nas do wzmożonego ruchu. Dlatego warto zacząć bieganie z kimś bardziej doświadczonym, kto będzie autorytetem.

 

Kiedy już wiesz, jak biegać szybko, nie zapomnij o podstawowych zasadach joggingu: staraj się unikać twardego podłoża, korzystaj tylko z butów sportowych przeznaczonych dla biegaczy, nie wybieraj pory, podczas której jest zbyt upalnie i dobierz odpowiedni strój (wygodne spodnie i koszulka).