Mężczyzna ćwiczący na siłowni
© djoronimo/Fotolia.com

Jak ćwiczyć brzuszki, by dawały oczekiwane rezultaty? Prawidłowa technika w treningu to podstawa. Brzuszki są jednym z najczęściej wykonywanych ćwiczeń przez osoby chcące pozbyć się oponki z brzucha lub ujędrnić te partie ciała. Dlatego też robiąc z pozoru dziecinnie proste brzuszki popełniamy mnóstwo błędów, które oddalają nas od upragnionych efektów.

Jak robić brzuszki, aby były skuteczne

Robienie brzuszków jest bardzo prostym ćwiczeniem, które niestety w większości przypadków wykonywane jest nieprawidłowo.

 

Do najczęstszych błędów należą:

 

  • Ćwiczenie codziennie - po intensywnym treningu mięśnie powinny odpocząć 1-2 dni. Wówczas będą miały czas na regenerację, dzięki czemu tkanka mięśniowa będzie budowana w sposób prawidłowy i efektywny.

 

  • Niewłaściwa dieta - ważny jest odpowiednio zbilansowany jadłospis, dzięki któremu dostarczymy organizmowi niezbędnych składników odżywczych, będziemy mieć energię. Ważne jest też jedzenie częstych, małych porcji. Posiłki jedzone co 2,5-3 godziny dadzą organizmowi czas na trawienie i nie rozepchają nadmiernie żołądka.

 

  • Odrywanie części lędźwiowej kręgosłupa od podłoża podczas skłonów przez co szarpiemy a nie ćwiczymy, najbardziej obciążane wówczas partie to odcinek szyjny kręgosłupa a nie mięśnie brzucha.

 

  • Podnoszenie ciała od pasa w górę – przy brzuszkach ważne jest, aby podnosić tylko klatkę piersiową.

 

  • Blokowanie nóg np. przez drabinkę, wkładanie ich pod łóżko – ćwicząc w ten sposób intensywnie napinane są mięśnie lędźwiowo-miednicowe a nie mięśnie brzucha, co może skutkować bólem pleców.

 

  • Ćwiczenie bez rozgrzewki przez co narażamy się na niepotrzebne przeciążenia a nawet naderwania ścięgien. Ponadto krótka – około 5-10 minutowa rozgrzewka zwiększy wydolność.

 

  • Bezmyślne wykonywanie powtórzeń – skupienie to podstawa, świadome napinanie mięśni zwiększy efektywność wykonywanych ćwiczeń.

 

  • Wstrzymywanie oddechu wskutek czego szybciej się męczymy. Miarowy oddech jest bardzo ważny. Dodatkowo – jeżeli będziesz oddychać w ten sposób, że przy napięciu mięśni (skłonie) wykonasz wdech wówczas trening będzie efektywniejszy.

 

  • Ciągnięcie głowy rękami i zginanie łokci do środka – w ten sposób można jedynie nabawić się kontuzji kręgosłupa w odcinku szyjnym, a nie uzyskać płaski brzuch.

 

  • Niełączenie brzuszków z ćwiczeniami cardio, dzięki którym spalana jest tkanka tłuszczowa. Tylko dzięki tym ćwiczeniom odsłonisz z tłuszczu mięśnie wypracowane brzuszkami.

Jak robić brzuszki – prawidłowe techniki

W momencie maksymalnego napięcia mięśni mocno je spinaj, ważna jest dokładność wykonywanych ćwiczeń. Pamiętaj też, aby podczas napinania mięśni robić wdech. Wówczas trening będzie efektywniejszy. Aby dobrze wykonywać brzuszki skupiaj się na ćwiczeniach i unikaj przedstawionych tutaj najczęściej popełnianych błędów.