Jak prawidłowo i w jakim celu rolować mięśnie?
© michaelheim/Adobe Stock

Rolowanie ciała stanowi jeden z elementów przygotowania ciała i prewencji przed powstawaniem kontuzji zawodowych sportowców w różnych dyscyplinach. Rolowanie ciała jest polecane również osobom amatorsko wykonującym regularny wysiłek fizyczny. Najlepiej robić to przy pomocy specjalnych wałków i rolek o odpowiednim stopniu twardości.

 

Jeszcze do niedawna sportowcy-amatorzy nie dbali o swoje ciało poprzez jego rolowanie profesjonalnymi przyrządami. Tych używali tylko wyczynowi sportowcy. Od kilku lat specjalistyczny sprzęt do automasażu (tak również określane jest rolowanie ciała) jest ogólnodostępny.

Co dzieje się z mięśniami podczas rolowania i dlaczego jest ono ważne?

Warto wiedzieć, że rolowanie ciała jest polecane nie tylko osobom uprawiającym sport. Nawet ci, którzy stronią od wysiłku fizycznego powinni raz na jakiś czas zadbać w ten sposób o swoje ciało. W przypadku sportowców obowiązują natomiast wytyczne w kwestii częstotliwości rolowania mięśni. Najlepiej robić to tuż przed treningiem oraz zaraz po jego zakończeniu. W każdym z przypadków technika rolowania powinna być jednak inna.

 

Podczas rolowania dochodzi do rozluźniania napięcia mięśniowo-powięziowego poprzez uwalnianie tzw. punktów spustowych (sieć tkanek oplatających i napinających mięśnie). Kiedy napięcie w ciele jest zbyt duże, ryzyko powstawania mniejszych lub większych urazów mięśniowych wzrasta. Rozluźnianie tego napięcia pozwala przywrócić mięśniom fizjologiczną długość i siłę skurczów, co przekłada się na ich prawidłowe funkcjonowanie.

 

Sportowcy-amatorzy przed każdym treningiem powinni wykonywać przynajmniej kilka szybkich ruchów rolujących wzdłuż mięśni. Ważne jest to, aby ruchy były płynne, bez szczególnego nacisku na punkty spustowe. Przed intensywnym wysiłkiem fizycznym nie chodzi bowiem o rozluźnienie mięśni, ale o poprawę ich ukrwienia. Jeśli chodzi natomiast o rolowanie po treningu, to powinno być ono powolniejsze i bardziej dokładne. Tutaj należy zwracać uwagę na to, aby rolować jak największą powierzchnię mięśnia, a w miejscach bolesnych dociskać ciało do wałka.

Jakie przyrządy do automasażu wybrać?

W sklepach jest dostępnych bardzo dużo modeli przyrządów do rolowania. Poszukując odpowiedniego produktu dla siebie, warto zwrócić uwagę na jakość wykonania (ocena wizualna) oraz twardość. Osobom początkującym poleca się używanie wałków zmiękczonych, natomiast zaawansowanym sportowcom, którzy mieli już styczność z rolowaniem, wałków twardych. Najpopularniejsze przyrządy do automasażu to:

  • wałki i rolki – służą głównie do rolowania dużych grup mięśniowych, jak nogi i plecy,
  • piłki – służą do automasażu mniejszych grup mięśniowych i rozbijania tzw. punktów spustowych,
  • duoball – czyli dwie połączone piłki. Służą do automasażu szyi i niektórych partii pleców.

Więcej na temat cellulit treningi Mięśnie