kobieta uprawia jogging z pulsometrem
©Lars Zahner/Fotolia

Nie wykonując żadnych ćwiczeń spalamy dziennie około 22 kcal na każdy kilogram ciała, wytwarzając energię niezbędną do funkcjonowania organizmu. Jednak żeby schudnąć, trzeba wprowadzić do swojego stylu życia również aktywność fizyczną połączoną ze zbilansowaną dietą, aby doprowadzić do sytuacji spalania większej ilości kalorii, niż jest przyjmowana.
 

Bieganie bardzo skutecznie spala kalorie – z tego punktu widzenia jest najbardziej efektywną formą aktywności ruchowej. W porównaniu do innych ćwiczeń, przynosi efekty szybko, nie wymaga wcześniejszego przygotowania oprócz krótkiej rozgrzewki tuż przed bieganiem. W przeciwieństwie do takich dyscyplin jak nordic walking, jazda na rowerze czy pływanie, nie wymaga specjalnego sprzętu oprócz wygodnych butów, które większość z nas ma w swojej szafie. Biegać można wszędzie – po osiedlu, w lesie, po mieście.

Ile kalorii spala bieganie?

Liczba spalonych kalorii jest uzależniona od wielu czynników, m.in. tempa, dystansu, pogody, techniki oraz wagi – im więcej ważymy, tym więcej spalimy kalorii. Inaczej też spala kalorie bieganie interwałowe, a inaczej aerobowe. Najskuteczniejszym sposobem na dokładne obliczenie spalonych kalorii jest używanie pulsometrów, które wezmą pod uwagę także tętno i odróżnią, jaki rodzaj biegu uprawiasz.

Jak biegać, żeby schudnąć?

Do niedawna uważano, że najefektywniejszym sposobem na redukcję tłuszczu jest bieg aerobowy, czyli długi umiarkowanie intensywny wysiłek. Bieganie aerobowe, czyli cardio, należy trenować codziennie przez minimum 30-40 minut, aby wywołać efekt spalania tkanki tłuszczowej. Godzina biegania ze średnią intensywnością pozwala spalić około 350 kcal.

 

Obecnie coraz częściej podkreśla się plusy wynikające ze stosowania biegów interwałowych, które polegają na wykonywaniu naprzemiennie bardzo dużego wysiłku z pełniącym rolę odpoczynku truchtem lub marszem. Ten sposób biegania angażuje więcej mięśni, zmusza do intensywniejszej pracy układ krążeniowo-oddechowy i zużycia większej ilości energii. Treningi interwałowe są eksploatujące dla całego organizmu, który potrzebuje więcej czasu na regenerację, podczas której także wytwarza energię. Dzięki temu nawet po zakończonym treningu, organizm spala kalorie.