Kobieta skacze
© Tijana/Fotolia.com

Fitness sylwetkowy to najmłodsza konkurencja kulturystyki – mogą brać w niej udział zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Celem ćwiczeń jest uzyskanie wysportowanej, proporcjonalnej sylwetki, bez nadmiernego rozrostu mięśni. W fitnessie sylwetkowym bardzo ważne jest restrykcyjne przestrzeganie diety.

 

Fitness sylwetkowy jako dyscyplina sportowa powstał dość późno, bo w roku 2003. Mistrzynią świata i wielokrotną mistrzynią Polski w fitnessie sylwetkowym jest Natalia Gacka.

Fitness sylwetkowy dla początkujących

Przygodę z fitnessem sylwetkowym warto rozpocząć od wyeliminowania z diety niezdrowych produktów i wprowadzenia do swojego grafiku pływania. Z czasem dobrze jest zacząć ćwiczyć na siłowni. Niezwykle ważna jest wytrwałość, samodyscyplina, uparte dążenie do celu. Potrzebna jest duża dawka motywacji, aby poradzić sobie w kryzysowych sytuacjach i nie ulegać pokusom żywieniowym.

Jak zacząć fitness sylwetkowy? Po pierwsze znajdź dobrego trenera

Wskazane jest znalezienie doświadczonego trenera, który ułoży spersonalizowany plan ćwiczeń i diety oraz dobierze konkretne suplement. Najlepiej, by była to osoba, która przygotowywała już zawodników do zawodów. Umów się na konsultacje – trener oceni, jaki masz potencjał. Zapytaj, co będzie potrzebne na pierwszej wizycie – z reguły w przypadku kobiet jest to strój kąpielowy i szpilki.

Trening w fitnessie sylwetkowym

Systematyczne ćwiczenia dwa razy w tygodniu sprawiają, że efekty można zobaczyć już po dwóch miesiącach – wyszczupli się talia, a uda staną się bardziej smukłe. Przykładowy plan treningowy może opierać się na ćwiczeniach aerobowych i siłowych, wykonywanych dwa razy dziennie. Z czasem warto zwiększyć częstotliwość ćwiczeń – do 3, 4, a nawet 5-6 razy w tygodniu. Wskazany jest pilates (polegający przede wszystkim na rozciąganiu mięśni) i ABS (trening brzucha). Warto również uprawiać split, czyli trening dzielony. Polega ona na ćwiczeniu każdej partii mięśni oddzielnie.

Dieta w fitnessie sylwetkowym

Diety zalecanej osobom uprawiającym fitness sylwetkowy nie można zaliczyć do urozmaiconej. Opiera się na chudym mięsie, przede wszystkim drobiu, warzywach, pełnoziarnistym pieczywie i makaronach. Ważne jest przyjmowanie dużej ilości białka – około 2 gramów na kilogram ciała dziennie. Jego dobrym źródłem są: chude, gotowane mięso, pierś z kurczaka, biały ser, jajka, mleko, jogurty naturalne, kefiry, maślanki, jajka i ryby. Zakazane są słodycze, słodkie lub gazowane napoje, alkohol, przetworzone produkty, a nawet owoce. Liczbę przyjmowanych kalorii ustala się indywidualnie – inaczej wygląda to na etapie redukcji, a inaczej w trakcie budowania mięśni.


Więcej na temat trening modelowanie sylwetki