Para trenuje karate.
©sakura/Fotolia.com

Sztuki walki uczą przede wszystkim samoobrony, a co za tym idzie, zwiększają pewność siebie. Ponadto poprawiają ogólny rozwój fizyczny oraz koordynację ciała. Sztuki walki mają też korzystny wpływa na zdrowie, m.in. korygują wady kręgosłupa oraz zwiększają wydolność organizmu.

 

Mimo że sztuki walki wymagają wysiłku, zyskują coraz większą popularność. Trenowanie sztuk walki korzystnie wpływa na ciało i umysł oraz znacznie poprawia zdolności poznawcze.

Umiejętność samoobrony

Umiejętność samoobrony pozwala obronić siebie i innych przed napastnikami. Rzetelne treningi sprawiają, że w pojedynku przestają mieć znaczenie wzrost i siła fizyczna. Długotrwałe ćwiczenia sztuk walki pozwalają pokonać dużo większych i silniejszych przeciwników. Co więcej, nauka nowych umiejętności uczy świadomości, że walczy się w ostateczności, gdyż można zrobić trwałą krzywdę przeciwnikowi. Ten nawyk, wyuczony na treningach, uczy pokory i zwiększa bezpieczeństwo uczestnika.

Praca nad kondycją fizyczną

Ćwiczenia sztuk walki poprawiają ogólny rozwój fizyczny organizmu. Oznacza to dużo większą sprawność i wzrost siły fizycznej. Poprzez częste narażenie na ból, nabiera się większej odporności psychicznej i fizycznej. Ponadto poprzez regularne wyprowadzanie ciosów, chwytów i uników poprawia się koordynację ruchową. Sprawność nabywa się nie tylko podczas sparingów z przeciwnikiem lub uderzaniem w worek. Każdy trening jest poprzedzany intensywnym przygotowaniem kondycyjnym. Nauka dowolnej sztuki walki wymaga więc ćwiczeń brzucha i zajęć gimnastycznych. Nieodłączną częścią każdego treningu jest też bieganie. Są to kompleksowe ćwiczenia pozwalające zbudować dobrą formę i płaski brzuch. Regularne ćwiczenie sztuk walki poprawia sylwetkę i ogólny wygląd ciała. Wielu mistrzów wygląda nad wyraz młodo jak na swój wiek, co jest zasługą długotrwałych ćwiczeń.

Praca nad cechami charakteru

Ćwiczenie każdej sztuki walki zwiększa poczucie własnej wartości. Wraz z  kolejną opracowaną techniką, człowiek staje się bardziej pewny swoich umiejętności. Sztuki walki kształtują silną wolę oraz ćwiczą dyscyplinę. Uczą przełamywania słabości i pozwalają osiągnąć pełną kontrolę nad ciałem. Szczególne wschodnie sztuki walki (kung fu, karate, aikido) uczą takich cech, jak cierpliwość, opanowanie i koncentracja. Kluczem do osiągnięcia sukcesu w tej dziedzinie jest równowaga ciała i umysłu. Tak więc ulepszanie swych umiejętności walki poprawia też ogólne samopoczucie i jakość życia. Wojownicze podejście do życia nie ogranicza się tylko do treningów, ale przejawia się w życiu codziennym, np. w skuteczności bronienia na swojej racji.

Jak praktyka sztuk walki wpływa na zdrowie?

Wszystkie sztuki walki pozwalają zachować prawidłową wagę i wydolność organizmu. Ponadto w przypadku wschodnich sztuk (np. karate), korygowane są wady postawy, jak skolioza. Regularne treningi rozciągają przykurcze mięśni oraz poprawiają układ krążenia, znacznie obniżając ryzyko zawału serca. Aktywność ruchowa, jaką zapewniają sztuki walki, jest świetnym sposobem na radzenie sobie ze stresem. W praktykach aikido czy kung fu dużą rolę odgrywają ćwiczenia relaksujące w pracy z oddechem. Jest to dobry sposób na odprężenie, np. po ciężkim dniu w pracy. Warto też dodać, że ćwiczenia sztuk walki są formą terapii dla osób niepełnosprawnych umysłowo. Zauważono pozytywny wpływ treningu wschodnich walk na osoby z autyzmem (zob. badania).