Zakwasy po ćwiczeniach na udzie
©Fotolia/SENTELLO

Z zakwasami można ćwiczyć pod kilkoma warunkami. Jednym z nich jest wybór ćwiczeń, które będą angażowały inne partie mięśniowe. Badania naukowe nie przyniosły jednoznacznych wniosków na temat tego, czy ćwiczenia z zakwasami będą efektywne.

Zakwasy – definicja, powstawanie

Zakwasy to opóźniona bolesność mięśni, która pojawia się zwykle dzień po treningu. Zakwasy powstają, kiedy trening był zbyt intensywny, dana osoba dopiero zaczyna ćwiczyć bądź też wraca do treningu po długiej przerwie. Podczas intensywnego wysiłku dochodzi do powstania zniszczeń mechanicznych w strukturze tkanki mięśniowej.

Ćwiczenia z zakwasami

Nie ma jednej ogólnie przyjętej teorii na temat ćwiczeń z zakwasami. Jedni twierdzą, że aby pozbyć się zakwasów, trzeba ćwiczyć, drudzy zaś są zdania, że najlepiej wrócić do treningu, kiedy ból mięśni ustanie. Jeśli nie chcesz przerywać treningu, najlepiej wykonać ćwiczenia angażujące inne partie mięśni oraz zadbać o to, aby wysiłek był umiarkowany. Jeżeli zakwasy niemal uniemożliwiają poruszanie, jedynym rozsądnym wyjściem jest zaprzestanie treningu do momentu, kiedy ból mięśni ustanie.

 

Aby zapobiegać zakwasom, należy ćwiczyć regularnie, zawsze przed treningiem wykonywać rozgrzewkę i zwiększać intensywność treningu stopniowo. Jeśli zakwasy już się pojawiły, konieczne jest rozciągnięcie uszkodzonych mięśni. Ukojenie przyniesie również ciepły prysznic i wizyta w saunie.

 

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki