Ćwicząca kobieta
Image by LifetimeStock.com

Zakwasy mięśni to potoczna nazwa na zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Występuje on kilka dni (2-4) po intensywnym wysiłku fizycznym i objawia się silnym bólem mięśniowym. Ból może trwać aż tydzień.

Zakwasy: wszystkiemu winny jest kwas mlekowy?

Zakwasy, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS - ang. delayed onset muscle soreness) powstaje w wyniku licznych mikrourazów mięśniowych, powstałych w trakcie zbyt intensywnego treningu niedostosowanego do możliwości trenującego.

Zakwasy – przyczyny

Przez wiele lat wierzono, że kwas mlekowy „zakwasza” mięśnie i to jego nadmiar w tkance mięśniowej powoduje późniejszy ból przy każdym ruchu. W latach 80. odkryto, że zespół opóźnionego bólu mięśniowego to wynik mikrourazów powstałych podczas treningu, a nie wynik nagromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii.

 

Nazwa „zakwasy” jest zatem myląca. Kwas mlekowy nie bierze udziału w powstaniu bólu mięśni gdyż jest z nich całkowicie usuwany przez krew i metabolizowany w wątrobie po upływie 1-2 godziny od zakończenia treningu.

Zakwasy – jak zapobiegać?

Zakwasy mięśni to częsty „skutek uboczny” intensywnego treningu osób niedoświadczonych w sporcie. Jednorazowy zryw w stronę biegania lub ćwiczeń odchudzających i ich zbyt duża liczba powtórzeń to główne przyczyny powstania późniejszego bólu mięśniowego.

 

Jednym z najprostszych sposobów na uniknięcie zakwasów jest regularny trening. Stopniowo powtarzane ćwiczenia przygotują organizm do wysiłku i przyzwyczają ciało do wzmożonego wysiłku.

 

 

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki