kobieta ćwiczy jogę
©Inna Vlasova/Fotolia

Co daje joga? Joga pochodzi z Indii, zaliczana jest do zajęć fitness i korzystnie wpływa na organizm. Składa się z ćwiczeń zarówno te fizyczne, nazywane asanami, jak i umysłowe. Oprócz tego w zajęcia jogi wchodzi medytacja i techniki oddychania.

Co daje joga? Relaksuje ciało i umysł

Joga relaksuje ciało i umysł ludzki. Dzięki wykonywanym ćwiczeniom koncentrujemy się na oddechu, co uspokaja i pozwala się odprężyć. Regularna praktyka jogi prowadzi do wyciszenia organizmu i wyeliminowania stresu przez spadek poziomu kortyzolu (hormonu stresu). Joga pozwala żyć w harmonii z ciałem, samym sobą jak i z otoczeniem.

Co daje joga? Wzmacnia mięśnie

Joga wzmacnia mięśnie, głównie przez wykonywanie serii asan (pozycji w jodze). Seria ćwiczeń polega na przytrzymywaniu, przemieszczaniu się i utrzymywaniu ciężaru własnego ciała. Dzięki temu asany są doskonałym treningiem, który napina i wzmacnia mięśnie różnych partii ciała. Systematyczna praktyka jogi sprawi, że ciało będzie bardziej elastyczne, a mięśnie mocniejsze.

Co daje joga? Działa korzystnie na kręgosłup

Joga zalecana jest osobom, które mają problemy z kręgosłupem. Odpowiednio dobrane asany wzmacniają kręgi i grupy mięśniowe. Oprócz tego zmniejszają bóle pleców i korygują wady kręgosłupa. Joga wpływa też na postawę sylwetki. Kontrolowanie oddechu, ćwiczenia rozciągające i wzmacniające poprawiają jej wygląd.

Co daje joga? Wzmacnia odporność, reguluje trawienie i pomaga zasnąć

Joga korzystnie wpływa na witalność organizmu i wzmacnia odporność. Oprócz tego reguluje przemianę materii i poprawia gospodarkę hormonalną. Osobom mającym problemy ze snem zaleca się ćwiczenie jogi, ponieważ powoduje ona wzrost melatoniny, substancji odpowiadającej za spokojny sen.

Joga – wykonywanie jej w domu

Jogę można samodzielnie ćwiczyć w domu pod warunkiem, że zapoznano się wcześniej pod okiem instruktora z podstawowymi technikami jej wykonywania. Do jej uprawiania potrzebna jest jedynie karimata i sportowe, wygodne ubranie. Najlepiej asany ćwiczyć na boso lub w specjalnych skarpetkach do jogi.


Więcej na temat trening gimnastyka zdrowotna Joga