Kobieta wykonuje "brzuszki"
© Dirima/Fotolia.com

Najpopularniejsze na płaski brzuch ćwiczenia – brzuszki, najczęściej wykonywane są nieprawidłowo. W rezultacie zamiast imponującego „kaloryfera” mamy frustrujący brak efektów, przemęczenie mięśni, a nierzadko również nadwyrężony kręgosłup w odcinku szyjnym. W brzuszkach nie liczy się – tak jak wiele osób sądzi – ilość. Najważniejsza jest jakość wykonywanych ćwiczeń, połączenie z treningiem wytrzymałościowym i odpowiednia dieta.

Czy brzuszki coś dają?

Same brzuszki wykonywane w niezliczonej ilości powtórzeń, nie zapewnią płaskiego brzucha. Punktem wyjścia jest dieta, która stanowi około 70% sukcesu. I nie chodzi tu o głodzenie się, które spowalnia metabolizm, wskutek czego efekt jest odwrotny do zamierzonego (tkanka tłuszczowa odkłada się szybciej), a o zbilansowany, racjonalny sposób żywienia, który zapewnia niezbędne składniki odżywcze oraz energię. Szczególnie podczas ćwiczeń jedzenie jest bardzo ważne, bo organizm zwiększa zapotrzebowanie na kalorie, gdy zaczyna je spalać szybciej. Nie oznacza to jednak że robiąc brzuszki musisz odżywiać się jak atleta. Aby uniknąć rozciągania żołądka, co sprzyja powstawaniu „oponki” i „boczków”, naucz się jeść mało, ale często. Unikniesz dzięki temu przejadania się, a metabolizm będzie cały czas pobudzany do pracy. Posiłki jedz co 2,5-3 godziny, by organizm miał czas na strawienie każdej porcji. Pamiętaj też, że same brzuszki nie spalą tkanki tłuszczowej z okolic brzucha. Do tego niezbędne są ćwiczenia wytrzymałościowe – tzw. cardio, np. taniec, bieganie, pływanie lub jazda na rowerze.

Ćwiczenia – brzuszki na wiele sposobów

Brzuszki można wykonywać na wiele sposobów. Brzuszki na piłce to jedna ze skuteczniejszych metod treningu mięśni brzucha, ponieważ podczas ćwiczeń musisz się skupić, aby nie ześlizgnąć się z piłki lub żeby nie wypadła ci spod nóg. Wówczas przykładasz większą uwagę do powtórzeń i skupiasz się na własnym ciele. Napinanie mięśni brzucha nie musi się odbywać tylko podczas treningu. Możesz to robić o każdej porze dnia. Np. zmywając naczynia czy czytając książkę. Dzięki temu nauczysz się świadomie napinać i rozluźniać mięśnie.

Co dają brzuszki - brzuszki efekty

Jeśli brzuszki wykonujesz systematycznie wraz z ćwiczeniami cardio i jednocześnie stosujesz zbilansowaną dietę – wzmocnisz mięśnie, ujędrnisz brzuch i pozbędziesz się „oponki”.