Ból karku
© emilijamanevska/Fotolia.com

Ból kręgosłupa szyjnego można pokonać bez operacji

Ból karku
© emilijamanevska/Fotolia.com

Ból kręgosłupa szyjnego może być spowodowany stresem, przemęczeniem, wysiłkiem fizycznym lub urazem mechanicznym. Ćwiczenia kręgosłupa szyjnego pozwalają zniwelować objawy, a czasami nawet przyczynę dolegliwości.

 

W przypadku długotrwałego bólu w odcinku szyjnym warto wykonać zdjęcie rentgenowskie.

Przyczyny bólu kręgów szyjnych

Stan kręgosłupa szyjnego pogarsza się z wraz z upływem lat. Codziennie może dochodzić do mikrourazów i drobnych przeciążeń kręgów szyjnych na skutek np. skoków, biegania po twardym podłożu, spania na zbyt dużej poduszce. Dyskomfort może być powiązany z długotrwałym przemęczeniem, kilkugodzinną jazdą samochodem, stresem, wyziębieniem organizmu. Do przeciążenia kręgosłupa mogą przyczynić się wady postawy, takie jak skolioza lub płaskostopie. Ból kręgów szyjnych może pojawić się po wypadku samochodowym – ta część ciała w żaden sposób nie jest chroniona w trakcie kolizji na drodze. Przyczyną dolegliwości może być zwyrodnienie szyjnego odcinka kręgosłupa, dlatego w przypadku długotrwałego bólu należy skontaktować się z lekarzem specjalistą.

Objawy bólu kręgosłupa szyjnego

Ból kręgosłupa szyjnego może promieniować do barku. Towarzyszy mu często drętwienie ręki i szum w uszach. Utrudniony jest chwyt i precyzyjne ruchy palcami. Ból kręgów szyjnych połączony jest często z bólem i zawrotami głowy. Dolegliwości nasilają się przy pochylaniu głowy lub odchylaniu. Mogą pojawić się bóle twarzy i drętwienie skóry.

Co robić w przypadku bólu kręgosłupa szyjnego

Leczenie bólu kręgów szyjnych polega najczęściej na unieruchomieniu szyjnego odcinka kręgosłupa przez założenie kołnierza ortopedycznego. W celu uśmierzenia bólu podaje się leki niwelujące nadmierne napięcie mięśniowe. Ulgę przynosi korzystanie ze specjalnie skonstruowanej poduszki – ze zgrubieniem służącym do oparcia szyi.

Ćwiczenia na górny odcinek kręgosłupa

Ćwiczenia na odcinek szyjny kręgosłupa przyniosą ulgę, jeśli ból pojawia się nie regularnie i związany jest z przeciążeniem mięśni. W przypadku długotrwałego bólu, koniecznie należy skonsultować się z lekarzem – wykonywanie ćwiczeń na własną rękę może przynieść więcej szkody niż pożytku.

  • Ćwiczenie na wzmocnienie kręgosłupa szyjnego

Spleć ręce z tyłu głowy. Naciskaj głową na ręce, utrudniając jej odchylenie się. Wytrzymaj 5 sekund. Po tym czasie powtórz ćwiczenie – wykonaj 15 serii.

  • Rehabilitacja kręgosłupa szyjnego - ćwiczenie mobilizujące

Stań w rozkroku, ugnij nogi w kolanach, dłonie oprzyj na udach. Opuść głowę, a następnie skieruj ją delikatnie w prawo i w lewo. Wykonaj 10 serii ćwiczenia.

  • Ćwiczenia kręgosłupa szyjnego przy dyskopatii

Na dyskopatię szyjną, czyli zwyrodnienie krążków międzykręgowych szyjnego odcinka kręgosłupa, pomoże wykonywanie ćwiczeń McKenzie'go – niwelują one nie tylko objawy, lecz także źródło bólu.  

 

 

Ich autor – Robin McKenzie to założyciel Międzynarodowego Instytutu McKenziego (The McKenzie Institute International), instytucji zajmującej się badaniami naukowymi, publikacjami oraz szkoleniem w zakresie diagnozowania i leczenia narządu ruchu.


 

Więcej na temat gimnastyka zdrowotna
Przeładuj

Klaudia El Dursi jest faworyzowana w "Top Model"? Jurorka show odpowiada na zarzuty internautów

zobacz 01:04