Umięśniona kobieta
Pixabay/sabinemondestin/CC0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Suplement diety BCAA to obecnie jeden z najczęściej używanych środków, po które sięgają osoby zainteresowane sportem. Nic dziwnego – nie dość, że wspomoże rozwój tkanki mięśniowej i wzmocni ją, to jeszcze weźmie udział w spalaniu tkanki tłuszczowej.

Co to jest BCAA?

BCAA składa się z trzech rozgałęzionych aminokwasów egzogennych: leucyny, waliny i izoleucyny. Stanowią one około 35% białek budujących tkankę mięśniową i podczas treningu jako pierwsze wykorzystywane są jako źródło energii. Białka te hamują proces katabolizmu, czyli rozpadu tkanki mięśniowej, wspomagają natomiast anabolizm – stymulują syntezę białek oraz rozbudowę włókien mięśniowych. Pomagają w procesie redukcji tkanki tłuszczowej – czyli rzeźbią sylwetkę, nadając jej pożądany kształt.

Właściwości BCAA

BCAA zapewnia organizmowi paliwo podczas wykonywania intensywnych treningów nie dopuszczając do wykorzystania tkanki mięśniowej jako źródła energii, zapobiegając tym samym utracie ciężko wypracowanych mięśni. Poza tym dostarcza składników potrzebnych do budowy nowych włókien mięśniowych oraz wzmacnia wytrzymałość mięśni i wspiera ich regenerację po treningu.

Jak działa BCAA?

Suplement diety BCAA jest naturalnym wrogiem amoniaku, który jest produktem ubocznym rozpadu aminokwasów w organizmie. Większy poziom amoniaku w komórkach mięśniowych, skutkuje silniejszym procesem rozpadu białek w mięśniach. Dlatego suplementacja BCAA jest tak ważna dla sportowców i kulturystów, ale również dla amatorów sportu, którzy nie chcą utracić efektów ciężkiej pracy na siłowni.

Jak dawkować BCAA?

Zalecana dzienna dawka suplementu to 10 g. Osoby regularnie uprawiające sport powinny stosować suplement przed oraz bezpośrednio po treningu. Warto pamiętać, że BCAA nie powinno się stosować bezpośrednio przed snem. Jest to suplement diety często polecany w trakcie intensywnych treningów bez względu na ich cel, płeć czy wagę osoby trenującej.

Przeciwwskazania i skutki uboczne BCAA

Nie odnotowano żadnych skutków ubocznych ani przeciwwskazań przed stosowaniem BCAA – jeżeli suplement będzie stosowany według racjonalnych proporcji przedstawionych na dołączonej ulotce lub zaleconych przez trenera, jedynym efektem powinien być rozwój masy mięśniowej.

 

Jeśli twoim celem jest wzrost wagi oraz rozbudowa beztłuszczowej tkanki mięśniowej, warto zwrócić uwagę na ilość dostarczanych w diecie składników odżywczych i być może zainwestował w suplement diety BCAA. Znajdziesz go w każdym dobrym sklepie dla sportowców, jego cena nie przekracza 100 zł za jedno opakowanie. Pamiętaj – jedynie odpowiednio zbilansowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną pozwolą uzyskać upragnione efekty.