Kobieta ćwiczy na atlasie
©Syda Productions/Fotolia

Atlas do ćwiczeń jest wielofunkcyjnym urządzeniem do treningu różnych partii mięśni. Ćwiczenia są siłowe, pozwalają zatem na rozbudowę mięśni, wymodelowanie sylwetki i poprawę kondycji.

Atlas do ćwiczeń – czym jest?

Atlas do ćwiczeń to urządzenie, na którym można trenować mięśnie różnych partii ciała. To popularne urządzenie w siłowniach i w klubach fitness. Atlas można też kupić do domu, ale trzeba liczyć się z tym, że zajmuje dużo miejsca i sporo kosztuje (podstawowy model to koszt około 1000 zł).

Atlas do ćwiczeń – jak ćwiczyć na urządzeniu?

Ćwiczenia na atlasie wymagają dokładności i regularności. Ważne, by przed treningiem rozgrzać mięśnie, a po zakończeniu rozciągnąć je. Podstawowe ćwiczenia z użyciem atlasu to wyciskanie sprzed klatki piersiowej, opady tułowia, zginanie podudzi w stawie kolanowym, brzuszki, czy ściąganie drążka za kark. Początkującym zaleca się trening 2 razy w tygodniu po 10-12 powtórzeń na każdy zestaw ćwiczeń (należy wykonać obwód, czyli każde ćwiczenie jedno po drugim).

Rozgrzewka przed ćwiczeniami

Przed ćwiczeniami na atlasie należy zrobić pięciominutową rozgrzewkę, by zaangażować do pracy mięśnie różnych partii ciała. Możesz jeździć na rowerku stacjonarnym, biegać na bieżni, robić pajacyki, wypady, czy przysiady.

Odpowiednie obciążenie ćwiczenia

Po wykonaniu rozgrzewki możesz przejść do ćwiczeń na atlasie, które powinny być odpowiednio dobrane do kondycji fizycznej. Pamiętaj, by nie przeciążać organizmu, a dobierać ćwiczenia, które nie wywołują bólu.

Ćwiczenia składające się na atlas

Podczas treningu na atlasie możesz zacząć np. od rozpiętek, czyli ćwiczeń polegających na przyciąganiu i odciąganiu ramion do klatki piersiowej przy pomocy ciężarów. Dzięki nim wzmocnisz mięśnie ramion. Kolejnym zestawem ćwiczeń może być wypychanie i przyciąganie nóg do klatki piersiowej. Stopniowe zwiększanie obciążenia sprawi, że mięśnie nóg zostaną wzmocnione. Aby popracować nad trudnymi do wyćwiczenia mięśniami łydek warto na atlasie wykonywać także wspięcia na palcach. Jest to ćwiczenie, które można robić w każdej sytuacji, ale z dodatkowym obciążeniem jeszcze lepiej wpływa na rozbudowę mięśni.

Początkujący, którzy decydują się na wykonywanie ćwiczeń na atlasie powinni także pamiętać o ćwiczeniach z linkami, które można wykonywać na siedząco i na stojąco. Polegają na przyciąganiu i krzyżowaniu linek.

Ćwiczenia rozciągające po atlasie ćwiczeń

Pamiętaj, by po każdym treningu na atlasie ćwiczeń zrobić rozciąganie, dzięki któremu wzmocnisz ścięgna, zwiększysz ruchomość stawów i polepszysz ukrwienie mięśni. Powinieneś rozciągnąć plecy, ramiona, barki, nogi i pośladki.

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki