kobieta na basenie
Flickr/appaIoosa/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Aqua aerobik jest formą aktywności fizycznej dla wszystkich osób, bez względu na wiek, kondycję i stan zdrowia. Mogą ćwiczyć osoby po kontuzji, niepełnosprawne i kobiety w ciąży, ponieważ nie ma ryzyka wystąpienia urazów. Aqua aerobik nie zawsze wymaga umiejętności pływania. Wynika to z tego, że ćwiczenia przeprowadza się w wodzie o różnej głębokości: do pasa, do klatki piersiowej i jeszcze głębiej, gdy osoba wykonująca ćwiczenia nie ma kontaktu z dnem basenu. Aqua aerobik nie obciąża stawów, bo ciało człowieka w wodzie jest lżejsze.

Zalety aqua aerobiku

  • Aqua aerobik wpływa korzystnie na sylwetkę

Aqua aerobik jest kombinacją aerobiku, elementów pływania i gimnastyki korekcyjnej. Można ćwiczyć z akcesoriami, takimi jak piłki, motylki czy piankowe hantle, albo bez. Polecany jest osobom, które chcą osiągnąć sportową sylwetkę. Dzięki regularnym ćwiczeniom można uzyskać smukłą figurę i zredukować tkankę tłuszczową. Jednocześnie rozwijają się mięśnie, ponieważ w czasie treningu zaangażowane są różne ich grupy. Istotny z punktu widzenia kobiet może być fakt, że aqua aerobik pomaga w usunięciu cellulitu.

  • Aqua aerobik pomaga wrócić do formy

Każda gimnastyka wykonywana w wodzie wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu oddechowego i krwionośnego człowieka. Aqua aerobik sprzyja powrotowi do aktywności po operacjach i urazach. Ćwiczenia w wodzie stanowią metodę rehabilitacji po złamaniach czy zerwaniu ścięgna.

  • Aqua aerobik uelastycznia mięśnie

Ćwiczenia w wodzie przyczyniają się do zwiększenia wytrzymałości organizmu człowieka. Ponadto na skutek tej aktywności mięśnie i ścięgna uelastyczniają się. Co ważne dla osób starszych, aqua aerobik powoduje odciążenie kręgosłupa. Poza tym opóźnia zmęczenie, bo woda stawia opór wykonywanym ruchom kończyn, i poprawia samopoczucie poprzez uwalnianie hormonów szczęścia – endorfin.

Ćwiczenia w czasie treningu aqua aerobikowego

W zależności od celu można wykonywać ćwiczenia na wzmocnienie mięśni ud i ramion, płaski brzuch, zgrabne nogi czy pośladki. Jeśli kobieta chce osiągnąć wąską talię, powinna wykonywać ćwiczenie unoszenia nóg w wodzie. Stojąc plecami do ściany basenu, należy chwycić rękoma za jego krawędź. Następnie należy unieść nogi zgięte w kolanach na boki. Nie wolno oderwać pleców od ściany basenu. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.

 

Maszerowanie w basenie pomoże wzmocnić uda. Do wykonania tego ćwiczenia należy wybrać basen, w którym woda sięga szyi. Należy spróbować maszerować pod wodą, unosząc wysoko kolana. W tym samym czasie trzeba wymachiwać ramionami tak, jak sprinterzy w trakcie biegu. W ten sposób zostanie pobudzone do pracy serce.

 

Aqua aerobik najczęściej jest przeprowadzany przy dźwiękach muzyki, więc stanowi też przyjemną formę spędzania wolnego czasu.