Ćwicząca kobieta
Image by LifetimeStock.com

Anaeroby to ćwiczenia, które wykonuje się z dużą częstotliwością i intensywnością. Mięśnie wytwarzają energię z takim obciążeniem, że krew do nich nie dochodzi, co powoduje pracę mięśniową bez tlenu. Krew nie jest w stanie w takim tempie utleniać komórek. Do ćwiczeń anaerobowych zalicza się m.in. podnoszenie ciężarów lub szybki sprint.

 

Ćwiczenia anaerobowe z definicji można najkrócej określić jako ćwiczenia bez powietrza lub bez tlenu. Krew nie nadąża dotransportować odpowiedniej ilości tlenu, kwasów tłuszczowych i glukozy do komórek mięśniowych, przez co zachodzą w nich procesy beztlenowe. W rezultacie energia pobierana jest z glikogenu (substancji wytworzonej w mięśniach beztlenowo).

Trening anaerobowy: na czym polega

Ćwiczenia anaerobowe to przede wszystkim zadania wysiłkowe o wzmożonej intensywności i obciążeniu fizycznym. Polegają na krótkotrwałym i bardzo energicznym wysiłku. Są to m.in.:

  • podnoszenie ciężarów,
  • sprint (np. bieg na 100 metrów),
  • ćwiczenia na siłowni,
  • ćwiczenia klasyczne: pompki, brzuszki czy przysiady.

 

Trening anaerobowy układany jest przede wszystkim dla sportowców, którzy chcą poprawić swoją kondycję fizyczną i wydolność organizmu. Nie jest polecany osobom hobbistycznie zajmującym się sportem, dla których o wiele zdrowsze i wydajniejsze staną się ćwiczenia aerobowe (czyli „ćwiczenia z tlenem”, w których ważną funkcję przejmuje regularny oddech).

Ćwiczenia anaerobowe: jak wykonywać

Ćwiczenia anaerobowe powinny być wykonywane w kilku krótkich seriach. Pamiętaj, że zadania treningowe są bardzo intensywne, a same procesy beztlenowe nie dadzą rady wyprodukować dużej ilości glikogenu na długotrwały wysiłek. Dlatego przy układaniu programu treningowego opierającego się tylko i wyłącznie na ćwiczeniach anaerobowych trzeba skonsultować się z trenerem.

 

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki